Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Oktoberfest genom tiderna

Oktoberfest, Ölhistoria Posted on 2019-09-19 17:45

På lördag är det dags, då startar årets höjdpunkt för många ölälskare: Oktoberfest i München. Festivalens historia sträcker sig drygt 200 år tillbaka i tiden. Här är några historiska milstolpar.

17 oktober 1810
Historiens första Oktoberfest öppnas med en stor hästtävling. Anledningen är bröllopet mellan den bayerska kronprinsen Ludwig och prinsessan Therese av Sachsen-Hildburghausen, som ägt rum fem dagar tidigare. Platsen är en äng i vad som då var utkanten av München. För att hedra bruden får ängen namnet Theresienwiese.

1811
Bayerns jordbrukssällskap bestämmer sig för att upprepa fjolårets festligheter. Man ser det som en bra möjlighet att visa upp resultatet av böndernas vedermödor.

1818
Den första karusellen och gungan ställs upp på Theresienwiese. Därefter blir det fler och fler åkattraktioner för varje år; i dag kan besökarna välja mellan ett drygt hundratal.

Teufelsrad, Djävulshjulet, introduceras 1910 och är fortfarande en populär attraktion. (Foto: Stadtarchiv München)

1850
Statyn Bavaria, föreställande en slags bayersk Moder Svea, avtäcks och vakar sedan dess över Oktoberfest.

1885
Den första kycklinggrillen öppnar och en trend föds. Numera äter festbesökarna ungefär en miljon grillade kycklinghalvor varje år.

1886
För första gången finns det elektricitet på Oktoberfest. Det blir startpunkten för ännu fler nervkittlande karuseller och ett hav av lampor. Visste du förresten att Albert Einstein en gång arbetade som elektriker på Oktoberfest?

1927 års Oktoberfest var en regnig historia.
(Foto: Georg Pettendorfer/Stadtarchiv München)

1910
Oktoberfest firar hundra år.

1913
Festtältet Bräurosl får en ny byggnad. Med sina 4 000 kvadratmeter och 12 000 sittplatser är det det största festtältet vid den tiden.

1949
Första Oktoberfest efter andra världskriget. Det här är också året som Löwenbräus berömda lejon gör entré vid bryggeriets festtält. De andra tältägarna är inte så roade av det rörliga och rytande lejonet, men det får ändå vara kvar.

Under andra världskriget arrangerades inte Oktoberfest. Här är en bild från 1938, året innan kriget bröt ut. (Foto: Nortz/Stadtarchiv München).

1950
För första gången invigs Oktoberfest med att Münchens borgmästare slår tappen i den första tunnan och säger de bevingade orden ”O’zapft is!” Hela sjutton slag krävs innan tappen är i, vilket än i dag är ett mindre smickrande rekord.

1980
Tragedin slår till. Den 26 september briserar en bomb vid huvudentrén. Tolv festbesökare dödas och 200 skadas. Gärningsmannen, en student från Schwaben, dör själv i explosionen. Han kan knytas till en nynazistisk terrororganisation, men hans motiv är fortfarande okända. I dag finns ett minnesmärke på platsen för attentatet.

1981
En kväll är besökarna i Hofbräus fettält extra törstiga – så törstiga att ölet håller på att ta slut. För att lösa situationen tar tältägaren hjälp av sina grannar. Så kom det sig att det under några timmar serverades öl från Paulaner i Hofbräus tält.

Den 26 september 1980 slår tragedin till när en bomb exploderar vid huvudentrén.
(Foto: dirkdeklein.net)

2010
Oktoberfest firar 200-årsjubileum. I en speciell jubileumsavdelning får besökarna chansen att fira Oktoberfest som man gjorde förr i tiden. Arrangemanget skulle bara finnas under jubileet, men blev så populärt att det blev kvar som en fast del kallad ”Oide Wiesn”.



Bitburger investerar i craft-distributör

Nyheter Posted on 2019-09-17 18:07

Bitburger-Kontor Gruppe förvärvar trettio procent av öldistributören Brausturm-Bierverlag i Hamburg. Målet är bättre distribution av Bitburgers craft-märken.

Bitburger-Kontor Gruppe är ett helägt dotterbolag till Bitburger Braugruppe medan Brausturm-Bierverlag är en ledande återförsäljare av hantverksöl och traditionella ölspecialiteter. De sistnämnda äger även ölbutiken Beyond Beer i Hamburg. Tillsammans drog de två bolagen in cirka 2,9 miljoner euro 2018, varav Beyond Beer stod för 457 000 euro. Innan Bitburgers entré har de två bolagen Brausturm GmbH och Beyond Beer GmbH dock slagits samman till ett bolag.

Brausturm tar över distributionen av craft-märket Craftwerk (foto: Bitburger Braugruppe).

Enligt Brausturms vd Maximilian Marner blir marknaden för hantverksöl allt större och mer krävande. Därför behöver man stöd av en större aktör, som kan bidra med kapital så att Brausturm kan fortsätta växa. Att valet föll på ett tyskt, familjeägt bryggeri var en medveten strategi för att Brausturm ska kunna fortsätta arbeta och utvecklas som ett självständigt företag. Bitburgers erfarenhet av logistik i stor skala kommer dock göra Brausturm bättre och mer flexibelt. I utbyte kommer Brausturm distribuera och stödja Bitburger i arbetet med att utveckla craft-märkena Craftwerk och Licher Hessenquell.

Brausturm-Bierverlag grundades i Hamburg 2014 av Maximilian Marner och Ronald Siemsglüss. I dag har företaget 900 kunder inom grossist- och detaljhandel samt restaurangbranschen i Tyskland och övriga Europa. I sortimentet finns över 1 000 produkter, från standardpilsner till exklusiva hantverksöl. Bitburger-Kontor Gruppe är en av Tysklands ledande partner- och investmentbolag för dryckesindustrin. Företaget grundades 2002 av Bitburger Braugruppe och levererar dagligen ett stort utbud av öl, läsk och vin till sina drygt 9 000 kunder.



Inga elsparkcyklar under Oktoberfest

Oktoberfest Posted on 2019-09-15 19:43

Diskussionen om elsparkcyklar är högaktuell även i Tyskland där de ofta används av människor som fått i sig lite för mycket. Inför den stundande Oktoberfest tar polis och arrangörer därför i med hårdhandskarna.

Under Oktoberfest kommer strikta regler gälla för elsparkcyklar runt festområdet Theresienwiese. Det har staden München, polisen och elsparkcykeluthyrarna kommit överens om. Totalt förbud för elsparkcyklar kommer att gälla inom själva festområdet och de närmaste omgivningarna. I utkanten av förbudsområdet kommer fem parkeringsställen inrättas där besökarna kan ställa sina elsparkcyklar. Staden München kommer också se till så att dåligt parkerade elsparkcyklar inte orsakar snubbelolyckor bland Oktoberfests talrika besökare.

Elsparkcyklar kommer inte vara tillåtna i närheten av festområdet under Oktoberfest (foto: Sina Schuldt).

Mellan klockan 17.00 och 06.00 kommer det dessutom vara omöjligt att hyra elsparkcyklar inom en radie på en kilometer från förbudsområdet. Detta kommer uthyrarna se till genom att använda så kallad geofencing eller geostaket, det vill säga möjligheten att kontrollera teknisk utrustning inom ett visst område. I den norra delen av detta område, som bland annat inkluderar området runt centralstationen samt Stachus, kommer även parkering av elsparkcyklar vara förbjuden under natten.

I dag erbjuder fem företag tillsammans cirka 5 000 elsparkcyklar till uthyrning i München. Staden har en uppgörelse med uthyrarna för att undvika att sparkcyklarna exempelvis blockerar trottoarer och orsakar irritation. Bortsett från de många fyllekörningarna, har staden, polisen och uthyrarna överlag positiva erfarenheter av samarbetet, skriver Süddeutsche Zeitung. Många menar dock att det finns utrymme för förbättringar. Partiet SPD vill till exempel se att uthyrarna tydligare informerar användarna om vilka regler som gäller. Ett av företagen, svenska Voi, ligger här i framkant med en virtuell körskola på webben.



Giesinger blir ett äkta Münchenbryggeri

Bryggerier Posted on 2019-09-12 18:03

Nästa år får Münchens sitt sjunde ”riktiga” bryggeri. Giesinger Bräu har fått tillstånd att borra en 150 meter djup brunn vid sitt nya bryggeri i Feldmoching och kan därmed pumpa upp friskt källvatten inom Münchens stadsgräns.

Münchens hälso- och miljöförvaltning gav sitt godkännande förra veckan och redan den här veckan kan borrandet börja vid Giesinger Bräus nya anläggning på Detmoldstrasse. Kostnaden uppgår till cirka 700 000 euro, en summa som samlats ihop genom en crowdfunding-kampanj.

Bryggerichef Steffen Marx får snart kalla sitt Giesinger Bräu för ett äkta Münchenbryggeri (foto: Marcus Schlaf).

I april nästa år ska Giesingers andra anläggning stå klar i Feldmoching-Lerchenau och där kommer man att kunna använda så kallat tertiärvatten från Münchens stadsområde. Vattnet från den nya brunnen passerar genom en 10 000 år gammal grusbädd och är perfekt för att brygga öl med. Detta vatten används redan av de sex stora Münchenbryggerierna Paulaner, Löwenbräu, Spaten, Hacker-Pschorr, Augustiner och Hofbräu. Hittills har Giesinger använt vatten från Mangfall och Loisachtal.

Den nya brunnen öppnar upp möjligheten för Giesinger Bräu att kalla sig förett äkta ”Münchner Brauerei”. Beteckningen är skyddad och har inte tilldelats något annat bryggeri sedan 1889. Denna kvalitetsstämpel gör även att Giesinger Bräu i framtiden kan få komma att sälja sin öl på Viktualienmarkt, under Münchens Stadtgründungsfest – och till och med Oktoberfest. Mellan 2006 och 2017 ökade bryggeriet från Obergiesing sin bryggkapacitet från 150 hektoliter per år till 11 700 hektoliter och man fortsätter att växa.



München får inte skydda Oktoberfest

Oktoberfest Posted on 2019-09-10 18:00

Staden München vill säkra varumärkesrättigheterna till sin stora folkfest. Men när det gäller namnet ”Oktoberfest” ser man ut att gå bet.

I över tre år har staden München kämpat för att varumärkesskydda termerna ”Oktoberfest” och ”Wiesn” hos såväl den tyska patentmyndigheten Deutschen Patentamt som EU:s immaterialrättsmyndighet EUIPO. Namnet ”Wiesn” har fått visst varumärkesskydd av EUIPO, men bara inom vissa områden (som dessutom knappt rör själva Oktoberfest). När det gäller namnet ”Oktoberfest” ser dock kampen ut att vara helt förlorad efter att Deutschen Patentamt avslagit ansökan från den bayerska huvudstaden, som är folkfestens arrangör.

Staden München kämpar vidare för att få skydda namnen Oktoberfest och Wiesn.

Münchens förvaltning för arbete och ekonomi är dock inte redo att ge upp. Enligt stadens ekonomiråd Clemens Baumgärtner (CSU) är patentmyndighetens avslagsbeslut väldigt långt och omständligt formulerat, vilket brukar betyda att frågan inte varit så lätt att avgöra. Hans stab undersöker därför möjligheterna att komma med en ny ansökan för att helt skydda termerna ”Oktoberfest” och ”Wiesn”. Namnen är för värdefulla för att inte skydda, menar Baumgärtner. ”Om någon går på en taffligt gjord kopia och tror att det är samma sak som vår festival kommer det att skada Oktoberfest och München”, säger han till Süddeutsche Zeitung.

Oktoberfest har sitt ursprung i bröllopet mellan Bayerns kronprins Ludwig och prinsessan Therese av Sachsen-Hildburghausen den 12 oktober 1810. Fem dagar senare firades brudparet med en stor hästkapplöpning på området Theresienwiese (Wiesn), uppkallat efter bruden. Kapplöpningen blev en återkommande tradition och 1819 övertog staden München ansvaret. Med åren har nöjesutbudet gradvis ändrats mot dagens nöjesfält och marknad samt mat och dryck. Årets Oktoberfest äger rum mellan 21 september och 6 oktober.



AB Inbev köper in sig i Crew Republic

Bryggerier, Nyheter Posted on 2019-09-08 19:06

AB Inbevs riskkapitalbolag ZX Ventures förvärvar en minoritetspost i Crew Republic. Det Münchenbaserade craft-bryggeriet hoppas därmed kunna sälja ännu mer öl.

Genom sitt samarbete med AB Inbev hoppas Crew Republic kunna fördubbla sina försäljningssiffror. Bryggeriets kapacitet kommer att utökas från dagens 12 000 hektoliter till 25 000 hektoliter. AB Inbev Tyskland, som även äger Münchenbryggeriet Spaten-Löwenbräu, tar över den nationella distributionen av öl som Drunken Sailor IPA, In Your Face West Coast IPA, Easy Pale Ale och Roundhouse Kick Imperial Stout från och med den 1 september, men kommer inte vara fullt operativa innan den 1 oktober.

Timm Schnigula och Mario Hanel är fortfarande majoritetsägare i Crew Republic (foto: Bernard Huber).

Det är framför allt distributionen av öl till pubar och restauranger i Münchenområdet som man tror kommer öka Crew Republics intäkter. För bara ett drygt år sedan inledde Crew Republic ett distributionssamarbete med San Miguels Tysklandsimportör Morgan Zuill och hans Global Drinks Partnership, ett samarbete som nu avslutas. De exakta detaljerna kring AB Inbevs inträde är inte offentliga, men Crew Republics två grundare Timm Schnigula och Mario Hanel lär fortfarande ha majoriteten av aktierna i företaget, uppger interna källor till webbtidningen Inside Beer.

Crew Republic startade som ett hemmaprojekt 2011. I början bryggde man sina öl på licens hos Hohentanner Schlossbrauerei, som finns cirka 85 kilometer nordost om München. Det gjorde man fram till det att humleföretaget Barth-Haas Group förvärvade en minoritetspost och hjälpte till att finansiera ett eget bryggeri i Unterschleissheim i utkanten av den bayerska huvudstaden. Det bryggeriet öppnades för två år sedan och utnyttjar i dag 10 000 hektoliter av sin totala kapacitet på 12 000 hektoliter.



Franken Bräu utsatt för sabotage

Nyheter Posted on 2019-09-05 18:29

Franken Bräu tvingades återkalla 30 000 flaskor med öl efter man funnit att en flaska innehöll rengöringsmedel. Kostnaden för bryggeriet uppgår till 200 000 euro.

För ett par veckor sedan lämnades en ölflaska från Franken Bräu in till de lokala myndigheterna i Forchheim. Flaskan visades sig innehålla rengöringsmedel. Efter ett besök hos bryggeriet beslutades det om ett ”tyst” återkallande av den aktuella batchen – totalt 30 000 flaskor. Det hela blev dock offentligt när den stora livsmedelskedjan Rewe gick ut med en varning till sina kunder.

Rainer Mohr tror att någon avsiktligt vill skada Franken Bräu (foto: Karina Palzer).

Först misstänktes det att ölet i flaskan förorenats med rengöringsmedel från en flaskdiskmaskin i Franken Bräus-bryggeri i Mitwitz. Flaskan skickades därför på analys, där det upptäckta ämnet jämfördes med det rengöringsmedel som Franken Bräu använder. Analysen visade att det var två olika medel och att det därför inte finns någon koppling mellan den förorenade flaskan och anläggningen i Mitwitz.

Franken Bräus ägare Rainer Mohr misstänker därför att någon har hällt lut i den flaska som lämnades in till myndigheterna i Forchheim, för att på så sätt skada bryggeriet. Så fort en anmälan är gjord kommer det vara upp till polisen att hitta den skyldige.



Tyska bryggare vill ha högre pant

Nyheter Posted on 2019-09-03 18:21

Det tyska förbundet för privata bryggerier vill se en dubbling av panten på ölflaskor. Motivet är att fler öldrickare ska lämna tillbaka flaskorna för återvinning.

Förbundet Private Brauereien vill att panten för vanliga ölflaskor höjs över hela Tyskland, från dagens 8 eurocent till minst 15 eurocent. För bygelflaskor vill man att panten höjs från 15 till 25 eurocent. Samtal om att höja panten för flaskor och ölbackar har pågått mellan bryggeriorganisationerna och handeln sedan början av detta år. Bryggerierna varnar för att det tyska pantsystemet kommer att braka samman om det inte finns en överenskommelse vid slutet av året. I dag är det många öldrickare som inte tycker att det är värt att lämna tillbaka de tomma flaskorna, vilket gör att bryggerierna inte har tillräckligt med flaskor att fylla sina öl i. Enligt beräkningar är i dagsläget mellan tre och fyra miljoner returflaskor i cirkulation över hela Tyskland.

Georg Rittmayer vill höja panten på flaskor rejält (foto: Barbara Herbst).

Organisationen för privata bryggerier i Bayern ställer ännu högre krav. Fyrtio av fristatens bryggerier vill att panten höjs till 30 eurocent, oavsett vilken typ av flaska det handlar om. Om det är realistiskt är dock tveksamt enligt förbundets ordförande Georg Rittmayer. Att höja panten till 15 eurocent för vanliga flaskor och till 30 eurocent för bygelflaskor är dock ett minikrav, säger han och menar att även panten för tomma ölbackar behöver höjas. Varje år betalar Brauerei Rittmayer cirka 70 000 euro för att köpa in 7 500 nya ölbackar. Ett annat bryggeri i Franken kräver att panten för ölbackar höjs till nio euro. Annars är bryggeriets hela existens hotad, menar man.



Next »