Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Alpirsbacher i ny kostym

Bryggerier Posted on 2019-10-17 18:25

Alpirsbacher Klosterbräu lanserar ett nytt utseende på tre av bryggeriets flasketiketter. Efter att framgångsrikt ha bytt utseende på ölen i serien Kloster-Spezialitäten ändras nu även etiketterna på ölen Spezial, Pils och den alkoholfria 0,0% Schwarzwaldbier.

Syftet med förändringen är att förtydliga Alpirsbacher Klosterbrauereis ursprung i Schwarzwald-området med sitt berömda bergsvatten, som är perfekt för ölbryggning. Bryggeriägaren Carl Glauner menar att man på detta sätt visar tacksamhet till den vackra naturen och de fina råvaror av vilka man göra sina öl. Bryggeriets vd Markus Schlör lyfter upp de mer praktiska aspekterna, som att etiketternas nya färgsättning gör att Alpirsbachers öl sticker ut mer på hyllorna. De ljusa illustrationerna signalerar också kopplingen mellan Schwarzwald, bryggeriet och naturen.

Alpirsbachers nya etiketter är ljusare och anknyter till Schwarzwald.
(Foto: Alpirsbacher)

De nya etiketterna är gjorda av naturpapper och ersätter de tidigare aluminiumövertäckta pappersetiketterna. Enligt Carl Glauner innebär detta ett steg mot ökad hållbarhet, vilket bättre motsvarar bryggeriets värderingar och traditioner. De djur som finns avbildade på etiketterna, ekorre, hackspett och nötskrika, representerar den biologiska mångfalden i Schwarzwald och delar enligt Markus Schlör också vissa egenskaper med de öl vars etiketter de nu pryder. ”Ekorren är lika bubblande och elegant som vår Spezial, hackspetten är kärnfull och uppfriskande som Pils och nötskrikan är skogens polis och lika ren som vårt alkoholfria Schwarzwaldbier”, säger han.

De tidigare etiketterna var mörkare och mindre miljövänliga.
(Foto: Produkt-Testwelt)

Alpirsbacher Klosterbräu ägs av Carl Glauner, som är fjärde generationens bryggare. Han är barnbarnsbarn till Johann Gottfried Glauner, som köpte bryggeriet 1877 och återupplivade bryggeriverksamheten från ett benediktinkloster från 1000-talet. 1880 överfördes företaget till Carl Albert Glauner och 1906 bytte man namn till dagens Alpirsbacher Klosterbräu. Bryggeriet sysselsätter i dag cirka 135 personer.



Bitburger släpper vinterbock

Bryggerier, Nyheter Posted on 2019-10-14 17:50

Lagom till den kalla årstiden lanserar Bitburger ett värmande öl. Bitburger Winterbock är ett ljust bocköl som är humlat med deras egen signaturhumle samt Callista aromhumle.

Bitburgers Winterbock börjar säljas under oktober hos utvalda handlare och krogar. Alkoholhalten ligger på sju volymprocent och enligt Bitburgers marknadschef Frank Windau har ölet en intensiv och fyllig maltsötma tillsammans med milda, fruktiga smaker, som övergår i en behaglig humlebeska. För att brygga ölet har bryggmästaren Stefan Meyna använt noga utvalda humlesorter samt lagrat ölet i minus två grader under flera veckor. Frank Windau menar att Bitburger på detta sätt uppfyller konsumenternas önskemål om variation och att under vintermånaderna kunna avnjuta ett kraftfullt öl med unik smak.

Bitburger lanserar ett värmande öl till vintern (foto: Bitburger).

Bocköl är starkare än den genomsnittliga ölen; alkoholhalten ska vara klart högre än fem procent, men sällan över tio. Stamvörtstyrkan ska vara på minst 16 procent, vilket motsvarar vanligt bocköl. Dubbelbock har minst 18 procent stamvörtstyrka och eisbock minst 22 procent. Att de kommit att kallas bocköl lär ha att göra med en bryggmästare från Einbeck, som lockades till München för att brygga ölet där. Ölet var känt under namnet Ainpöckische Bier, vilket på bayersk dialekt uttalades Oanpock som senare blev Bockbier.



Berliner Berg öppnar nytt bryggeri

Bryggerier Posted on 2019-10-11 16:30

Ägarna till hantverksbryggeriet Berliner Berg har skrivit under kontraktet för en bryggerilokal i Berlinstadsdelen Neukölln. Från och med sommaren 2020 kommer detta vara bryggeriets nya hem.

Berliner Bergs nya bryggeri ligger i direkt anslutning till pendeltåget (S-Bahn) och Treptower Park i den tyska huvudstaden. Ett av bryggeriägarnas Robin Weber, Uli Erxleben och Michéle Hengst syften är att återuppliva Berlins stolta bryggerihistoria med ett oberoende, medelstort bryggeri placerat i stadens centrum. I den nya, större anläggningen kommer man från nästa sommar brygga pilsner, lager, pale ale och många andra ölspecialiteter.

Robin Weber, Uli Erxleben och Michéle Hengst gläds åt sitt nya bryggeri.
(Foto: Claudia Scheffler/Berliner Berg)

Det är Berliner Bergs starka tillväxt sedan starten 2015 som gör att en expansion nu är nödvändig. Jakten på en passande lokal i centrala Berlin har varit en utmaning, men ägarna är nöjda med att de lyckats hitta det de sökt i stadsdelen Neukölln. De nya lokalerna är på totalt 3 000 kvadratmeter och man kommer att kunna brygga upp till 50 000 hektoliter öl varje år. Bryggeriets ursprungliga lokaler på Kopfstrasse, även det i Neukölln, kommer tills vidare att användas för bryggning av Berliner Bergs signaturöl Berliner Weisse.



Oktoberfestbryggerier anklagas för bedrägeri

Nyheter, Oktoberfest Posted on 2019-10-09 18:15

Nyligen avslutades Oktoberfest i München efter en sexton dagar lång fest. Bland mycket annat är festivalen känd för sina stora ölsejdlar. Dessa kan dock vara historia om en lokal domstol går på en 68-årig öltältsägares linje.

Walter Hödl har i nitton år drivit ett öltält under den lokala ölfestivalen i bayerska Bad Füssing. Han har nu stämt de sex bryggerier som serverar öl under Oktoberfest för medhjälp till upprepat, medvetet och pågående bedrägeri. Hödl menar att bryggerierna tvingar Oktoberfestbesökarna att beställa enliterssejdlar (Masskrugs) med öl, mycket väl medvetna om att många inte kommer att dricka upp allt på grund av mängden öl eller för att det tar för lång tid att tömma sejdlarna, med följden att ölen blir ljummen och avslagen.

Oktoberfestbesökare ska själva kunna välja storlek på sin öl tycker Walter Hödl.
(Foto: DPA)

Hödl vill hellre se nya sejdlar med markeringar vid 0,5, 0,75 och 1 liter, så att kunderna har möjligheten att beställa mindre mängd öl vid en beställning. Enligt hans egen erfarenhet kommer detta leda till att kunderna snarare kommer att dricka mer öl än mindre. När han själv introducerade 75-centiliterssejdlar under ölfestivalen i Bad Füssing 1995, sålde han enligt egen utsago 25 procent mer öl. Vid den tiden var det förbjudet ha flera måttmarkeringar på ölsejdlar i Tyskland, men detta har nu ändrats genom ny EU-lagstiftning.

I dagsläget är det endast de sex stora Münchenbryggerierna Paulaner, Löwenbräu, Spaten, Hacker-Pschorr, Augustiner och Hofbräu som får servera öl under Oktoberfest. De flesta är rätt skeptiska till Walter Hödls förslag. Förstagångsbesökare på festivalen förundras ofta över att den minsta storlek på öl som går att beställa i de stora tälten är just en liter. Det gäller för övrigt inte bara öl. Allt från ölblandningar som Radler till läsk och vatten serveras i de berömda enliterssejdlarna.



Välbesökt Oktoberfest – men inget rekord

Oktoberfest Posted on 2019-10-07 17:52

Årets Oktoberfest avslutades i München på söndagen och arrangörerna kan nöjt se tillbaka på ännu en lyckad folkfest. I år kom det fler besökare än förra året, men det är fortfarande långt till rekordet.

6,3 miljoner besökare hittade till Oktoberfest i år, vilket är 100 000 fler än i fjol. Det är dock fortfarande en bit kvar till rekordet på 7,1 miljoner besökare, vilket sattes 1985. Årets festdeltagare drack tillsammans 7,3 miljoner liter öl, vilket är lite mindre än förra årets 7,5 miljoner liter. Den historiska Oide Wiesn lockade 550 000 besökare, 50 000 fler än 2018.

6,3 miljoner besökare hittade till årets Oktoberfest (foto: AFP).

Det skapliga vädret, med endast några få regniga dagar, gjorde att affärerna gick bra för såväl krögare som marknadsförsäljare och underhållare. I restaurangtältet märktes en ökad efterfrågan på ekologisk mat, lokala produkter samt vegetarisk och vegansk kost. Trots detta konsumerades det lika många oxar som förra året: 124 stycken. Fler kalvar fick dock sätta livet till jämfört med förra året – 29 mot 27.

Till glädje för festtältens ägare gick antalet stulna ölsejdlar ner. I år försvann ”bara” 96 912 stycken, att jämföra med 101 000 förra året. Även polis, brandkår och sjukvårdare rapporterar en relativt lugn Oktoberfest. Förvisso anmäldes det fler brott i år (1 915 mot 1 786 i fjol) men det betydde inte en ökning av antalet faktiska brott, vilka uppgick till 914 (2018: 924). 469 personer arresterades, vilket är sextio fler än året innan. Brandkåren behövde hantera fjorton larm, medan den medicinska personalen fick ta hand om 6 592 personer. Av dessa var 600 så kallade öllik (Bierleichen), det vill säga festdeltagare som fått i sig alldeles för mycket öl.

Länder med flest utländska besökare på årets Oktoberfest:
1. USA
2. Storbritannien
3. Frankrike
4. Österrike
5. Nederländerna
6. Schweiz
7. Italien
8. Australien
9. Sverige
10. Danmark



Tyska första kvinna att vinna ölsommelierernas VM

Nyheter, Utmärkelser Posted on 2019-10-04 15:34

Elisa Raus från Tyskland vann det sjätte världsmästerskapet för ölsommelierer som ägde rum i italienska Rimini. Hon blev därmed den första kvinnliga vinnaren.

Totalt deltog åttio tävlande ölsommelierer från nitton länder i tävlingen, som arrangeras av Doemens Academy. I den första rundan fick deltagarna visa upp sina kunskaper i ölkunskap och färdigheter att känna lukt och smak. De tio bästa gick till semifinal, där var och en fick presentera ett valfritt öl. Av dessa gick sex stycken till den stora finalen, där de fick presentera ett för dem i förväg okänt öl inför en internationell expertjury. Vinnande ur striden gick 28-åriga Elisa Raus, som till vardags är pressansvarig på Störtebeker Braumanufaktur i Stralsund.

Elisa Raus är den första kvinnan att vinna VM för ölsommelierer (foto: Doemens).

Samtliga av de sex finalisterna var från Europa; en från Österrike, en från Schweiz och fyra från Tyskland. I finalen visade Elisa Raus en oslagbar scennärvaro och stor kunskap om öl när hon levererade en inlevelsefull och spännande presentation av Westmalle Tripel, ett belgiskt trappistöl. Elisa Raus har varit ölsommelier sedan 2016 och kan nu titulera sig världsmästare under de två kommande åren. Tvåa i årets final kom schweizaren Patrick Thomi, medan bronset gick till Michael Friedrich från Tyskland.



Rökig favorit tillbaka i små partier

Systembolaget Posted on 2019-10-02 18:10

På fredag den 4 oktober släpper Systembolaget öl i små partier. Denna gång hittar vi en rökig tysk på återbesök.

Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock har hittat till Systembolagets hyllor lagom till höstens bockölstid ett par år och så även nu. Det är en fylligare variant av de klassiska oktoberölen. Ölet bryggs under sommaren och får sedan mogna flera månader i de gamla källarvalven under Bamberg. Som ett äkta rököl får doften tankarna att gå till rökta charkuterier. Smaken är inte fullt lika rökig, utan här anas även rostad malt, jordiga humletoner och lite karamell. Det är svårt att vara likgiltig till dessa rököl, man antingen älskar dem eller hatar dem. På Ratebeer får Schlenkerlas Urbock i alla fall 99 poäng och kommer nu till Sverige i 10 000 flaskor á 50 centiliter. 

En rökig favorit kommer tillbaka på fredag (foto: Systembolaget).

Schlenkerlas rötter hänger ihop med Bambergs dominikanerkloster och går att spåra tillbaka till 1300-talet. Den första ägaren till själva brygghuset registreras dock 1405, och det var först 1678 som bryggeriet som sådant grundades. Sedan dess har bryggeriet bytt ägare många gånger. En av de viktigare är Johann Wolfgang Heller, som tog över i mitten av 1700-talet. Det är också han som gett bryggeriet dess egentliga namn – Brauerei Heller. 1960 togs bryggeriet över av familjen Trum, som äger det än i dag.


Fakta Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock
Alkoholhalt: 6,5 %
Stamvörtstyrka:  17,5 %
Beska: 40 IBU
Producent: Schlenkerla (Brauerei Heller)
Leverantör: Galatea AB
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 30,90 kr (61,80 kr/l)



Tysk ölförsäljning sjönk i augusti

Nyheter Posted on 2019-09-30 15:03

Den tyska ölförsäljningen sjönk med hela 11,4 procent i augusti i år, jämfört med samma period förra året. Det motsvarar en minskning med en dryg miljon hektoliter öl.

Under årets augusti sålde tyska bryggerier 8 256 009 hektoliter öl, att jämföra med 9 322 881 hektoliter samma månad förra året. Räknar man in samtliga av årets första åtta månader sjönk den tyska ölförsäljningen med 2,8 procent – från 65 567 832 hektoliter 2018 till 63 742 652 hektoliter i år. Det visar siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis.

Störst var nedgången i Rheinland-Pfalz, där det såldes 18,6 procent mindre öl under årets augustimånad (från 626 833 hektoliter 2018 till 509 933 hektoliter). Även Bayern (-12,6 procent) och Baden-Württemberg (-15 procent) gick kraftigt bakåt. Sachsen-Anhalt var det enda förbundsland som visade en liten ökning med plus 2,9 procent.

Samma trista trend visar sig i försäljningen av ölblandningar. I augusti 2019 minskade försäljningen med 20,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Tyska bryggerier sålde 501 324 hektoliter ölblandningar i år jämfört med 628 130 hektoliter förra året. Sett till årets första åtta månader minskade försäljningen av ölblandningar med 1,3 procent (från 3 459 947 hektoliter 2018 till 3 413 281 hektoliter i år).



Next »