Efter flera tuffa månader vände den tyska ölförsäljningen uppåt i november. Jämfört med samma månad 2020 ökade försäljningen med 13,6 procent till cirka 6,5 miljoner hektoliter. Detta ligger nästan i linje med ölförsäljningen i november 2019.

Att novemberökningen är så stor förklaras delvis av en ovanligt låg försäljning samma månad året innan, vilket i sin tur berodde på de coronarestriktioner som trädde i kraft i början av november 2020. Även försäljningen av ölblandningar ökade med drygt tretton procent i november 2021 till 210 478 hektoliter. Det visar siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. Som vanligt omfattar statistiken inte alkoholfri öl, andra maltdrycker eller öl importerad från länder utanför EU.

Ölförsäljningen i november innebar en liten ljusning för de tyska bryggerierna.

De olika förbundsländerna bidrar i olika stor grad till det positiva resultatet. Allra bäst jämfört med november i fjol gick det i Schleswig-Holstein, där försäljningen ökade med hela 51,5 procent. På plats två och tre återfinns Baden-Württemberg (+18,8 procent) och Mecklenburg-Vorpommern (+16,8 procent). I de två största ölproducerande förbundsländerna, Nordrhein-Westfalen och Bayern ökade försäljningen med cirka sexton procent. I huvudstadsområdet Berlin/Brandenburg gick dock försäljningen bakåt i november 2021.

Exportsiffrorna är särskilt iögonenfallande i novemberstatistiken. Exporten till länder utanför EU är nu tio procent högre än den inom unionen. Den sistnämnda ökade dock med 18,8 procent under november, medan exporten till länder utanför EU ”bara” ökade med 13,0 procent. Den totala exporten ökade därmed med 15,7 procent till cirka 1,1 miljoner hektoliter. Av detta gick 577 708 hektoliter till marknader utanför EU.