När tyskarna går på krogen beställer man i första hand öl eller kaffe. Det visar undersökningen Getränke-Index 2022 från kassasystemsleverantören Orderbird. Siffrorna bygger på försäljningsdata från drygt 16 300 uteställen i Tyskland mellan åren 2020 och 2022.

Enligt undersökningen Getränke-Index 2022 står öl och kaffe för cirka 45 procent av alla dryckesbeställningar på tyska uteställen under perioden. Fördelningen mellan de två dryckerna är nästan helt jämn – 22,2 procent av krogbesökarna väljer en varm kopp kaffe eller te, medan 22 procent beställer en öl. I fallet med kaffe är det framför allt de mjölkstinna italienska varianterna cappuccino och latte macchiato som går hem, före den klassiska espresson. Sju procent av alla krogbeställningar består av vatten i någon form.

22 procent av de tyska restaurangbesökarna beställer in en öl (foto: Pixabay).

De som hellre vill ha en drink satsar i första hand på gin och tonic (32,18 procent av drinkbeställningarna). Därefter följer vodka energy (12,95 procent) och Cuba libre (10,81 procent). De dyraste drinkarna finns i Hessen och Hamburg, medan man kommer billigast undan i Sachsen-Anhalt. Studien visar också att den somriga Aperol spritz går hem när solen skiner; nästan hälften (eller 49 procent) av alla cocktailar som beställs i Tyskland är någon form av spritzvariant.

Källa: frischeingeschenkt.de