Einbecker Brauhaus gör en strategisk nysatsning med nya produkter och ändrad design. Bryggeriet kommer även fokusera mer på det lokala samt att hitta nya målgrupper.

Ett första steg i Einbecker Brauhaus nysatsning är de fyra nya öl som bryggeriet släppt under 2024: Lager, Helles, Lager Alkoholfrei 0,0 och Barrel Bock. Det andra steget blir att under 2025 lansera en ny design, som ska signalera lika delar modernitet och tradition, ursprung och framtid. Bryggeriets uppdrag och kärnvärden har också omdefinierats för att omfatta värden som hembygd, beslutsamhet, uppskattning och hållbarhet, enligt ett pressmeddelande.

Einbecker tar sikte på nya målgrupper för framtiden (foto: Einbecker Brauhaus).

Einbecker har främst blivit känt genom sina bocköl. Dessa kommer fortsatt vara en viktig del av bryggeriets identitet, men man kommer även satsa på att erbjuda nya målgrupper drycker som är anpassade efter deras konsumtionsmönster. Bryggeriet kommer även fokusera mer på det lokala och regionala, bland annat genom att stärka samarbetet med jordbrukare från södra Niedersachsen som en del av programmet ”Regionale Braugerste” (Regional bryggmalt).

I dag är Einbecker det enda bryggeriet i Einbeck (foto: Michael Mehle).

Ölbryggning i Einbeck har anor från medeltiden, då det fanns 700 bryggmästare i staden och alla medborgare hade rätt att brygga öl. Einbecker själva anger 1378 som sitt startår. Det baseras på ett kvitto man hittat från den 28 april det året, då två ton Einbeckeröl såldes till staden Celle. Det är dock först 1794 som Einbecker Brauhaus grundas, som ett gemensamt brygghus i staden. Dagens aktiebolag bildades 1967 och man är i dag det enda bryggeriet i Einbeck.