Branschorganisationen Die Freien Brauer har gjort en undersökning bland sina medlemmar kring olika aspekter av bryggeribranschen. Den visar inte minst på vikten av den regionala kopplingen.

Regional förankring är en nyckelfaktor och ett unikt försäljningsargument för 59 procent av medlemmarna i Die Freien Brauer. Bryggerierna trycker medvetet på sin roll som regionala aktörer för att särskilja sig från sina konkurrenter. För 27 procent är den regionala aspekten en viktig faktor, inte minst när det gäller råvaror och marknadsföring. Enligt bryggerierna värdesätter även kunderna det regionala; 41 procent anser att det är mycket viktigt, medan 57 procent tycker att det åtminstone är relevant för deras målgrupper. Undersökningen visar även att ölens regionala ursprung är ett starkt köpmotiv, även i ekonomiskt ansträngda tider, skriver About Drinks.

För Die Freien Brauers medlemmar är den regionala kopplingen viktig (foto: Die Freien Brauer).

På frågan vad regionalt egentligen betyder, visar svaren att det inte handlar om en marknadsföringsterm utan om en attityd. Vissa bryggerier uppger att de fokuserar på korta transporter via sina egna logistikkanaler och att de föredrar regionala underleverantörer. Andra uppger att de marknadsför sin hembygd inom områden som kultur och idrott och är involverade i föreningar och nätverk som stärker regionen.

Die Freien Brauer består av 47 oberoende familjebryggerier i Tyskland, Österrike och Luxemburg. Sedan 1969 har organisationen arbetat för att bevara ölkulturens mångfald i Europa. Fokus ligger främst på gemensamma inköp, erfarenhetsutbyte och gemensam utveckling av buteljerings- och logistiklösningar. Gemensamma utbildningar, seminarier, försäkringar och framtagande av marknadsföringsmetoder finns också på agendan. Varje år tränar medlemsbryggerierna dessutom upp cirka 200 lärlingar till olika arbeten inom bryggerinäringen.