För andra året i rad vinner Maisel & Friends priset ”Årets besöksmål” vid World Beer Awards i London. Juryn hyllar framför allt den övergripande upplevelse kring öl, njutning och hantverksskicklighet som erbjuds på bryggeriet i Bayreuth.
I centrum för det besöksmål som är Maisel & Friends finns bryggeriets upplevelsevärld, som nyligen utökades med den nyskapande Braukunstwelt. Under parollen ”4 ingredienser, 1 000 möjligheter” kan besökarna såväl interaktivt som sensoriskt uppleva hur de fyra basingredienserna i öl ger närmast oändliga möjligheter att skapa olika smaker och stilar, skriver About Drinks.

Med ett besök i de historiska bryggerilokalerna, den moderna buteljeringsanläggningen och Maisel & Friends experimentbryggeri, får besökarna också lära sig mer om de fyra generationer som drivit och utvecklat bryggeriet genom åren. Utöver de interaktivautställningarna arrangeras det även ölprovningar och seminarier i bryggeriets lokaler, som dessutom inrymmer en restaurang, ett hotell med unikt designade rum samt ett kafferosteri, där bönorna rostas inför besökarnas ögon.
World Beer Awards är en global utmärkelse som sedan 2007 delats ut av det brittiska förlaget Paragraph Publishing. Priset premierar de bästa ölen bland internationellt erkända ölstilar. Förutom att belöna världens bästa öl, är syftet att lyfta fram dem till konsumenter och handlare världen över. Genom dotterpriset Icons of Beer uppmärksammas även turistmål som ger besökarna ett extra värde kopplat till öl.
