Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tysk öl säljer dåligt inför jul trots prisras

Nyheter Posted on 17 december 2021 16:31

Trots att de tyska ölkonsumenterna borde handla som aldrig förr har landets bryggerier all anledning att vara oroliga. Ölförsäljningen har gått trögt de två första veckorna i december. All osäkerhet kring coronapandemin tycks göra konsumenterna försiktiga med sina inköp.

De tyska livsmedelskedjorna bedriver ett mindre priskrig inför julhelgen. Bortsett från lågpriskedjorna Aldi och Lidl, som inte låter sig dras med i hysterin, tar handlarna till allehanda knep för att locka ölköparna. Östra Tyskland är för närvarande den del av landet med de hårdaste coronarestriktionerna och det är också här som extrapriserna frodas som bäst. På Edeka i Chemnitz går det till exempel att köpa en back Radeberger för tio euro eller Freiberger för 7,99 euro. På Marktauf säljs Ur-Krostitzer med 33 procents rabatt; en back går att köpa för 8,70 euro.

Den tyska ölförsäljningen inför jul går trögt trots att livsmedelskedjorna försöker överträffa varandras låga priser (foto: Screenshot GN).

Warsteiner slänger med ett sexpack julöl till dem som köper två backar för 9,60 euro. Med sexpacket inräknat blir priset per back 7,46 euro, vilket är det lägsta priset för en back Warsteiner sedan 1980-talet. Till och med ett lågprismärke som Hasseröder är dyrare med 7,49 euro per back på Diska. Den som besöker Famila Nordost två gånger får köpa en back Becks för 9,50 euro, medan en back Holsten eller Wernesgrüner kan fås för 8,99 euro på flera olika ställen.

I västra Tyskland kan veteöl generell köpas för mindre än tretton euro backen och kommer sannolikt att följas av de ljusa lagersorterna i de södra och sydvästra delarna. Konsumenternas ovilja att handla inför jul kommer dock sannolikt att förstöra de tyska bryggeriernas försök att komma ikapp med ölförsäljningen. Efter jul väntar ett nyårsfirande utan fyrverkerier och stora fester, vilket gör att året lär sluta som det började för bryggerinäringen: med dämpade känslor och dystra framtidsutsikter. Den till synes eviga coronapandemin innebär att även 2021 blir ett svart år för ölförsäljningen.

Källa: Getränke News



Drygt 13 000 vaccinerade hos Krombacher

Nyheter Posted on 15 december 2021 17:38

Sedan i maj har Krombachers besökscenter fungerat som vaccinationscentral. Redan har 13 000 personer blivit vaccinerade mot covid-19 i lokalerna och ytterligare 6 000 vaccinationer är inplanerade under de kommande veckorna.

Krombacher har bestämt sig för att ta ansvar under coronapandemin. Sedan i maj i år har det i besökscentret Krombacher Erlebniswelt delats ut drygt 13 000 vaccinsprutor mot covid-19. Vaccinationerna sköts av personal från läkarmottagningar i Kreutztalregionen. Förutom att man lånar ut sina lokaler utan kostnad, står Krombacher även för organisatorisk hjälp. Erbjudande om vaccinering går till Krombachers anställda, boende i Krombach, Kreuztal och omgivande områden samt patienter till de läkare som deltar i vaccineringen. Besökarna kan ta sin första, andra eller tredje vaccinspruta och 6 000 ytterligare besök är redan inplanerade.

Sedan i maj har Krombachers besökscenter fungerat som vaccinationscentral (foto: Krombacher Gruppe).

Att skydda sin personal från coronaviruset har haft högsta prioritet för Krombacher ända sedan pandemin startade. Redan tidigt förra året satte man upp ett eget testcenter, där det till dags dato har gjorts drygt 26 000 snabbtester. Tillsammans med ett gott samarbete med lokala läkare, information och en öppen dialog med medarbetarna, har detta bidragit till att ungefär nittio procent av Krombacher Gruppes personal nu är vaccinerad, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal i Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



Efter 150 år: Radeberger lanserar sin första alkoholfria pilsner

Bryggerier Posted on 13 december 2021 15:41

Efter att ha bryggt Radeberger Pilsner i 150 år kommer bryggeriet nu för första gången med en alkoholfri variant av sitt flaggskeppsöl. I januari 2022 börjar ölet säljas i Tysklands östra delar och lagom till påsk ska det gå att hitta i resten av landet också.

Lanseringen av Radeberger Pilsner Alkoholfrei har föregåtts av många tester med flera olika humlesorter. Den som har provat den vanliga Radeberger Pilsner kommer dock känna igen den distinkta pilsnersmaken och det ljusa, klara utseendet. En liten knorr är att Radeberger i den alkoholfria varianten tillsatt Callistahumle sent i bryggprocessen, för att ge ölet en extra fruktig och frisk smak. Humlen odlas exklusivt för Radeberger i Elbe-Saale-regionen. Den alkoholfria varianten av Radeberger Pilsner innehåller endast 17 kalorier per 100 milliliter, vilket kan jämföras med 41 kalorier för den vanliga varianten.

Radeberger Pilsner Alkoholfrei lanseras i östra Tyskland i januari och lagom till påsk i resten av landet (foto: Radeberger Gruppe).

För Radeberger innebär satsningen på alkoholfri öl inte bara en investering för framtiden, utan även på bryggerianläggningen i Radeberg. Totalt investerar bryggeriet ett sjusiffrigt eurobelopp i den nya produkten och det avalkoholiseringssystem som krävs för att framställa den. Efter att ha bryggt vanlig pilsner i 150 år är lanseringen av en alkoholfri variant en viktig milstolpe för Radeberger. Den tyska marknaden för alkoholfri öl har vuxit rejält under senare år och fortsätter att göra så. Att positionera sig inom detta segment blir därmed allt viktigare för de tyska bryggerierna.

Radeberger Exportbrauerei grundades 1872 i den sachsiska staden Radeberg nära Dresden. 1990 köptes bryggeriet av Frankfurtbaserade Binding Gruppe, som senare blev Radeberger Gruppe. Det är Tysklands största privatägda bryggerikoncern och en del av den familjeägda livsmedelskoncernen Oetker Gruppe. I dag är bryggeriet ett av de modernaste i Tyskland och Radeberger Pilsner en av de fem populäraste ölmärkena i landet. I koncernen finns även flera internationella, nationella och regionala ölmärken och alkoholfria drycker samt dryckesgrossister, logistikföretag och dryckesåterförsäljare.

Källa: About Drinks



Bryggerier kritiserar skärpta coronaregler i Baden-Württemberg

Nyheter Posted on 10 december 2021 16:45

De nyligen skärpta coronareglerna i Baden-Württemberg får nu kritik från förbundslandets bryggerier och uteställen. Framför allt vänder man sig mot kravet på att kunna visa ett negativt coronatest vid restaurangbesök. Att detta dessutom sker kort innan jul och utan tillräckliga möjligheter till testning gör inte saken bättre.

Enligt ett uttalande från Baden-Württembergs bryggeriförbund kan de skärpta reglerna liknas vid en lockdown av hela gastronomisektorn. Man menar vidare att restaurangbranschen aldrig bidragit till att driva på coronapandemin, men att man nu ändå straffas och pekas ut som syndabock. Utöver det anser förbundet att det inte finns tillräckliga möjligheter att testa sig i förbundslandet. Man föreslår därför att exempelvis restaurangpersonal ska kunna utföra covidtester efter att ha fått utbildning i detta. Det är dock ändå tveksamt om någon som tagit två vaccinsprutor kommer att gå ut och äta lunch om de måste testa sig innan, säger man vidare.

Baden-Württembergs bryggeriförbund är inte nöjt med de hårdare coronareglerna i förbundslandet (foto: Baden-Württembergischer Brauerbund).

Bryggeriförbundets vd Hans-Walter Janitz hoppas ändå att Baden-Württembergs regering kommer att hjälpa de branscher som påverkas av de hårdare reglerna och erbjuda dem kompensation och hjälp utan en massa byråkrati. Förbundet stödjer även dem som vill ta till rättsliga åtgärder mot de tuffa reglerna. Enligt Janitz står man även helhjärtat bakom alla insatser som får folk att vaccinera sig, eftersom vaccinering är det enda som kan stoppa den till synes eviga cirkeln av hårdare och mildare restriktioner. Baden-Württembergs bryggerier har kämpat mot historiskt stora försäljningstapp sedan pandemin startade förra våren. Enbart mellan januari och oktober 2021 minskade ölförsäljningen i förbundslandet med 29,9 miljoner liter.

Källa: About Drinks



Gratis öl fick hundratals Nürnbergbor att vaccinera sig

Nyheter Posted on 8 december 2021 18:01

300 personer sökte sig i lördags till Orca Brau i Nürnberg för att ta en spruta covidvaccin i utbyte mot en gratis flaska öl. Bakom initiativet stod bryggeriets grundare och två läkare från trakten.

Att vaccinera sig mot covid-19 ska gå snabbt och enkelt. Det menar i alla fall initiativtagarna till lördagens vaccinationskampanj i Nürnberg – Orca Braus medgrundare Felix vom Endt och de två läkarna Peter Hessler och Johannes Sauer, som också är ölsommelierer och hobbybryggare. Under sex timmar fick 300 personer som bokat tid via bryggeriets webbshop varsin boosterdos med coronavaccin, som erhållits från Peter Hesslers mottagning i Fürth. Vaccintiderna tog slut på 24 timmar och alla som var inbokade dök upp när de skulle.

300 personer tog en boosterdos vaccin efter ett initiativ från Felix vom Endt (tvåa fr.v.) samt läkarna Johannes Sauer och Peter Hessler (de två längst t.h.) (foto: Orca Brau).

Extra motiverande var det säkert också att alla som tog en spruta fick ta en gratis flaska veteöl med sig hem. Ölet i fråga heter Geselligkeit (ungefär ”socialt umgänge”) och valdes ut som lockbete eftersom vaccinering är det som krävs för att vi ska kunna börja umgås som vanligt igen. Det viktigaste för Orca Brau är dock att föregå med gott exempel och visa att det går att sänka trösklarna till vaccinering. Initiativtagarna hoppas nu att fler bryggerier tar efter. Själva planerar Nürnbergbryggarna och de två läkarna att erbjuda fler människor en ny omgång vaccin i januari.

Källa: Nordbayern.de



Bitburger köper in sig i Crew Republic

Bryggerier Posted on 6 december 2021 17:43

Bitburger Braugruppe köper andelar i craft-bryggeriet Crew Republic. Bryggerierna siktar på ett ”jämlikt partnerskap” vilket ska stärka Crew Republics närvaro i gastronomisektorn. Beskedet kommer inte långt efter det att Münchenbryggeriets tidigare samarbete med AB Inbev avslutats.

I slutet av oktober kom beskedet att Crew Republic och AB Inbev går skilda vägar från och med den 1 januari 2022. Nu kommer istället beskedet att det Münchenbaserade craft-bryggeriet går samman med en annan stor spelare på den tyska ölmarknaden i form av Bitburger Braugruppe. Hur stor andel Bitburger har köpt är ännu så länge okänt, men båda sidorna pratar om ett ”jämlikt partnerskap” som ska stärka Crew Republics position inom gastronomisektorn och göra bryggeriet till en av de starkaste tyska tillverkarna av hantverksöl.

Timm Schnigula och Mario Hanel tar sitt Crew Republic från AB Inbev till Bitburger (foto: Crew Republic).

Bitburger har sedan länge varit en del av den tyska craft-scenen, inte minst genom sitt dottermärke Craftwerk Brewing som lanserades 2013. År 2019 köpte dessutom det helägda dotterbolaget Bitburger Kontor-Gruppe trettio procent av det Hamburgbaserade Brausturm Bierverlag, en ledande återförsäljare av såväl hantverksöl som mer traditionella ölspecialiteter. Företaget driver även ölbutiken Beyond Beer i Hamburg, som startade som en testmarknad för restauranger och återförsäljare.

Crew Republic startade som ett hemmaprojekt 2011. I början bryggde man sina öl på licens hos Hohentanner Schlossbrauerei, som finns cirka 85 kilometer nordost om München. Det gjorde man fram till det att humleföretaget Barth-Haas Group förvärvade en minoritetspost och hjälpte till att finansiera ett eget bryggeri i Münchenförorten Unterschleissheim, där man haft sin hemvist sedan 2015. Förra året utsågs bryggeriets Drunken Sailor till världens bästa IPA vid World Beer Awards.

Källa: Getränke News



Riegeles årgångsöl – Riesling och fatlagring

Nyheter Posted on 3 december 2021 16:32

Under många år har Riegele Biermanufaktur lanserat ovanliga, spännande och kreativa årgångsöl i serien Magnus. Den sjunde utgåvan är lagrad på träfat och har smak av äpple, persika och kvitten.

2021 års upplaga av årgångsölet Magnus från Riegele Biermanufaktur har fått tillägget Edition Riesling. Bryggmästare Frank Müller och VM-vinnande ölsommelieren Sebastian Priller-Riegele beskriver smak och doft som mångfacetterad och komplex, med gott om fruktighet. Ölet är bryggt med rieslingdruvor, som fått jäsa med en speciell vinjäst från Riegeles egen jästbank. Den något omständliga tillverkningsprocessen ger en perfekt balans mellan fruktighet, malttoner och druvornas särpräglade smak.

Flaskorna till årets utgåva av Riegeles Magnus har försetts med en enkel men ändå elegant etikett (foto: Riegele Biermanufaktur).

Med Magnus 21 Edition Riesling siktar Riegele särskilt på att attrahera de extra hängivna ölkännarna. Ölet tappas på 1 001 flaskor vardera i storlekarna 75 och 33 centiliter. Flaskorna har försetts med en enkel och diskret etikett. 75-centilitersflaskorna säljs dessutom förpackade i en elegant låda. Ölet går att köpa via utvalda återförsäljare och webbshoppar.

Riegele Biermanufaktur är en del av det mångfaldigt prisbelönta Brauhaus Riegele. Det familjeägda bryggeriet från Augsburg grundades 1386 och styrs i dag av Sebastian Priller och Sebastian B. Priller-Riegele. I dagsläget har bryggeriet cirka 130 anställda. Förutom fjorton klassiska ölsorter och årgångsölsserien Magnus, består bryggeriets sortiment även av tio specialöl. Brauhaus Riegele tillverkar dessutom läskklassikern Spezi Original.

Fakta Riegele Magnus 21 Edition Riesling
Alkoholhalt: 11 %
Färg: Ljust grumlig
Jäst: Riegele Weinhefe och Riegele Kulturhefe
Beska: 2 av 10
Dricktemperatur: 6-8 grader Celsius
Kolsyra: Lätt kolsyrad
Passar till: Fisk, skaldjur, sorbet

Källa: About Drinks



Tysk ölförsäljning på minus även i oktober

Nyheter Posted on 1 december 2021 17:34

För fjärde månaden i rad sjunker den tyska ölförsäljningen. Under oktober tappade Tysklands bryggerier 4,5 procent av sin försäljning jämfört med samma månad 2020. Det motsvarar cirka 299 000 hektoliter öl.

Tyska bryggerier sålde cirka 6,4 miljoner hektoliter öl under oktober 2021. Det är något sämre än förväntat, eftersom det i år inte var lika hårda coronarestriktioner att förhålla sig till som samma månad i fjol. Även försäljningen av ölblandningar minskade jämfört med oktober 2020, men endast med 0,1 procent eller 340 hektoliter. Det visar siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, som dock inte redovisar alkoholfria öl, andra maltdrycker eller öl som importerats från länder utanför EU.

Med tappet i oktober har den tyska ölförsäljningen sjunkit fyra månader i rad.

Exporten till andra EU-länder sjönk även den i oktober. Här var minskningen 9,3 procent, vilket motsvarar 51 000 hektoliter. Totalt uppgick försäljningen till andra länder i unionen till cirka 501 000 hektoliter. Exporten till länder utanför EU sjönk i sin tur med 5,7 procent till 618 000 hektoliter – en minskning med 37 000 hektoliter jämfört med samma månad förra året.

När siffrorna bryts ner på förbundslandsnivå ser vi dock att försäljningen går upp på sina håll. Sachsen-Anhalt (+7,7 procent), Rheinland-Pfalz/Saarland (+4,0 procent) och Baden-Württemberg (+1,1 procent) hade en positiv utveckling under oktober i år. I övrigt är dock siffrorna röda. Minst sjunker försäljningen i Bayern (-1,5 procent), Nordrhein-Westfalen (-1,6 procent), Mecklenburg-Vorpommern (-1,8 procent), Sachsen (-4,7 procent) och Hessen (-7,6 procent). Tvåsiffriga minusbelopp hittar vi i Niedersachsen/Bremen (-12,1 procent), Schleswig-Holstein/Hamburg (-13,9 procent) och Berlin/Brandenburg (-17,5 procent). För det största tappet svarar dock Thüringen (-24,3 procent).



« FöregåendeNästa »