Blog Image

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tysk ölförsäljning fortsatt på minus

Nyheter Posted on 1 oktober 2021 16:34

En svår sommar för de tyska bryggerierna fortsatte i augusti med sjunkande ölförsäljning. Regn, kyla och få soldagar bidrog tillsammans med inställda evenemang till att försäljningen minskade med sju procent jämfört med samma månad förra året.

Tyska bryggerier sålde cirka 8,5 miljoner hektoliter öl i augusti 2021, vilket är en minskning med 593 000 hektoliter jämfört med samma månad i fjol. Detta enligt Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, vars siffror inte inkluderar alkoholfri öl, andra maltdrycker eller öl importerad från länder utanför EU. Att dåligt väder starkt påverkade ölförsäljningen syns inte minst i siffrorna för ölblandningar, som tappade hela 25,1 procent eller 146 000 hektoliter.

En redan svår sommar för de tyska bryggerierna fortsatte i augusti.

Den tyska ölexporten till andra EU-länder föll också rejält i augusti och hamnade på minus 19,5 procent (eller 171 000 hektoliter). Försäljningen till länder inom unionen landade på cirka 705 000 hektoliter. Exporten till länder utanför EU gick dock upp med nästan lika mycket (19,4 procent) och stannade på 689 000 hektoliter (112 000 hektoliter mer än i augusti 2020).

Om vi bryter ner siffrorna per förbundsland ser vi att de som klarade sig ”bäst” var Schleswig-Holstein/Hamburg (-0,3 procent), Mecklenburg-Vorpommern (-3,4 procent), Bayern och Sachsen (båda -3,7 procent) samt Sachsen-Anhalt (-4,5 procent) och Nordrhein-Westfalen (-4,9 procent). Något större förluster hittar vi i Thüringen (-8,6 procent), Baden-Württemberg (-10,7 procent) och Rheinland-Pfalz/Saarland (-11,4 procent). Allra sämst gick det för bryggerierna från Berlin/Brandenburg (-13,1 procent), Niedersachsen/Bremen (-16,1 procent) och Hessen (-22,2 procent).



Karlsberg brygger världens bästa lager

Utmärkelser Posted on 29 september 2021 17:41

Världens bästa lager bryggs av Karlsberg Brauerei i Homburg. Det står klart sedan deras Naturtrübes Kellerbier vann titeln vid årets World Beer Awards i London.

Det går bra nu för Homburgbryggeriet Karlsberg Brauerei. För en tid sedan blev deras Starkes Bock utsedd till Tysklands bästa bocköl vid Meininger International Craft Beer Award. Nu tar man hem nästa stora pris sedan Karlsberg Naturtrübes Kellerbier utsetts till världens bästa lager vid årets World Beer Awards, som avgjordes i London i mitten av september. I finalen kunde det ofiltrerade ölet ta hem förstapriset framför en rad konkurrenter från Holland, Kanada, Chile, Japan, Litauen, Brasilien, Tjeckien och Ryssland. Redan tidigare hade juryn utsett ölet till vinnare i kategorin ”Zwickel/ljus kellerbier”.

Karlsberg Naturtrübes Kellerbier har utsetts till världens bästa lager (foto: Karlsberg Brauerei).

Som om detta inte vore nog får Karlsberg dessutom pris som vinnare av kategorin ”Smaksatt öl alkoholfritt/låg alkohol” för sin Karlsberg Grapefruit Alkoholfrei. Redan i augusti tog denna dryck hem titeln som Tysklands bästa ölblandning. I World Beer Awards avgörande blindprovning övertygades juryn att dessutom utse Karlsbergs bidrag till världens bästa framför tävlande från Belgien, Kanada, Tjeckien, Spanien, Schweiz, Storbritannien och USA.

Karlsberg Brauerei grundades 1878 i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. Bland bryggeriets lokala märken finns Becker’s Pils, Zischke och Trierer Löwenbräu.

World Beer Awards är en global utmärkelse som sedan 2007 delats ut av det brittiska förlaget Paragraph Publishing. Priset premierar de bästa ölen bland internationellt erkända ölstilar. Förutom att belöna världens bästa öl, är syftet att lyfta fram dem till konsumenter och handlare världen över. Till årets tävling var drygt 2 200 öl från ett femtiotal länder anmälda. En expertjury fick göra blindtester av alla öl för att bedöma deras smak, doft och utseende.



Paulaner nådde rekordförsäljning i handeln 2020 – Men sämre på exportsidan

Bryggerier Posted on 27 september 2021 16:00

Sent omsider har Paulaner presenterat sitt finansiella resultat för år 2020. Det visar att försäljningen till detaljhandeln gick rekordbra, men att export och gastronomisektorn gick med förlust.

Enligt huvudägaren Schörghuber Gruppe uppgick Paulaner Brauerei Gruppes försäljning under 2020 till drygt 7,8 miljoner hektoliter. Siffrorna inkluderar alkoholfria drycker och kontraktsbryggning. Detta kan jämföras med drygt 8,1 miljoner hektoliter 2019. En stor del av förlusten förklaras med en minskad export. Bland kunderna på stora utlandsmarknader som Italien, Frankrike och Spanien finns många restauranger och andra uteställen, som hade det tufft under coronapandemin. Det största varumärket, Paulaner, minskade i sig med 15,4 procent.

Paulaner Brauerei Gruppe omfattar flera kända varumärken (foto: Schörghuber Gruppe).

Bättre gick det på detaljhandelssidan, särskilt för varumärkena Chiemseer och Mönchshof. Det förra ökade sin försäljning med 41,1 procent till 226 tusen hektoliter, medan den senare ökade med 22 procent. Därmed nådde Mönchshof en rekordförsäljning på 1,2 miljoner hektoliter. Med en marknadsandel på 25,9 procent är vart fjärde öl som säljs med bygelkork i Tyskland från Mönchshof.

Paulaner Brauerei Gruppe menar att man står väl rustade för framtiden, med stor tillväxtpotential inom segmenten ljus lager, alkoholfritt öl, specialöl samt ölblandningar. Bakom denna optimism finns bland annat fjolårets lyckade lansering av Paulaner Weissbier 0,0 % samt bytet till så kallad euroflaska för klassikern Paulaner Münchner Hell. Under 2020 kunde man även öppna fem nya bryggerier, fyra i Kina och ett i Ryssland.



Kölschbryggerier frias i kartellmål

Nyheter Posted on 24 september 2021 16:21

Düsseldorfs högsta regionala domstol frikänner kölschbryggerierna Früh och Gaffel samt pilsnerbryggeriet Erzquell, som av konkurrensmyndigheten anklagats för att ha ingått i en olaglig priskartell.

Konkurrensmyndighetens anklagelser om att kölschbryggerierna Früh och Gaffel samt pilsnerbryggeriet Erzquell har kommit överens med andra bryggerier om ölpriser, avfärdas som falska av domstolen. Konkurrensmyndighetens beskyllningar grundar sig på ensidiga uppgifter från vittnen som ska ha tagit emot miljonbelopp för att avge sina ”bekännelser”.

Kölschbryggeriet Früh frias tillsammans med Gaffel från anklagelser om att ha ingått en kartell om ölpriser (foto: cbs.de).

Düsseldorfs regionala domstol säger att det inte går att slå fast att denna prisöverenskommelse skett, då bara två av fjorton vittnen minns händelsen. Ett av vittnenas minnen var för suddiga för att kunna användas som bevis och flera av de andra vittnesmålen betraktas som ”kaotiska och karaktäriseras av en bisarr blandning av missförstånd och felaktiga uttalanden”. I ett fall gick det inte ens att avgöra om vittnet i fråga ens deltagit i mötet 2007. Domslutet kan överklagas till Tysklands högsta federala domstol.

Det var i början av 2014 som Tysklands federala konkurrensmyndighet utdömde böter om totalt 338 miljoner euro till flera tyska bryggerier, bryggarorganisationer och andra som anklagats för att ha gjort upp om ölpriser. Detta skulle ha skett vid ett möte med Nordrhein-Westfalens bryggeriförbund i september 2007, rapporterar Getränke News. Flera andra, ibland stora, bryggerier har också varit föremål för juridiska processer i sina respektive förbundsländer.



Världens bästa IPA kommer från Stralsund

Utmärkelser Posted on 22 september 2021 17:58

Pazifik-Ale från Störtebeker Braumanufaktur är världens bästa IPA i amerikansk stil. Det står klart efter att årets World Beer Awards avgjorts i London.

Det var så sent som i mars i år som Störtebeker Braumanufaktur lanserade Pazifik-Ale i sitt sortiment. Efter att ha kammat hem guld vid Meiningers International Craft Beer Award, tar ölet nu ytterligare en stor skalp i form av titeln världens bästa IPA i amerikansk stil vid årets World Beer Awards, som avgjordes i London i mitten av september. I finalen i kategorin ”Amerikansk IPA” besegrade tyskarnas bidrag tjugo motståndar-ipor från länder som USA, Brasilien, Australien, Kina och England.

Jonas Lindner, Jens Reineke-Lautenbacher, Elisa Raus och Christoph Puttnies är glada för världsmästartiteln (foto: Christian Rödel).

Pazifik-Ale kan bäst beskrivas som en humlebomb med smak av tropiska frukter, som ananas och mango. Den distinkta aromen kommer från humlesorterna Comet, Mosaic, Citra och Topaz, vars ursprung går att hitta på tre olika kontinenter runt Stilla havet. Ljus kornmalt bidrar med såväl den gyllene färgen som med en viss krispig torrhet. Alkoholhalten landar på 6,5 procent. Pazifik-Ale ingår i Störtebekers standardsortiment och passar enligt bryggeriet särskilt bra till kryddstarka maträtter samt fisk och skaldjur.

World Beer Awards är en global utmärkelse som sedan 2007 delats ut av det brittiska förlaget Paragraph Publishing. Priset premierar de bästa ölen bland internationellt erkända ölstilar. Förutom att belöna världens bästa öl, är syftet att lyfta fram dem till konsumenter och handlare världen över. Till årets tävling var drygt 2 200 öl från ett femtiotal länder anmälda. En expertjury fick göra blindtester av alla öl för att bedöma deras smak, doft och utseende.



Mörkt och starkt när Fraugruber är tillbaka i tillfälligt sortiment

Systembolaget Posted on 20 september 2021 17:31

Vid här laget är vi många som lärt känna och uppskatta de experimentella brygderna från bayerska Fraugruber. Den 28 september kommer en ny chans då det lanseras ett i flera avseenden mastigt öl i Systembolagets tillfälliga sortiment.

De minst sagt produktiva bryggarna på Fraugruber Craft Brewing är tillbaka på Systembolaget med ännu en extraordinär skapelse. Den här gången blir det mörkt och starkt i form av en imperial stout med namnet Heaven Hills – Black Barrel Series. Med en alkoholhalt på 11,8 procent är detta ett öl att krypa upp i soffan med och avnjuta under en mörk höstkväll. Den som vill prova får dock vara beredd att gräva djupt i fickorna, då en halvlitersflaska går på det facila priset av 179 riksdaler.

Mörkt, starkt och dyrt blir det när nästa öl från Fraugruber släpps i tillfälligt sortiment (foto: Systembolaget).

Ölet är bryggt med korn-, vete- och havremalt samt ekologisk lönnsirap. Detta har sedan spetsats med bourbonvanilj från Madagaskar innan ölet hällts på bourbonfat från destilleriet Heaven Hill i Kentucky, där det har fått dra till sig i ett drygt år. Detta ger en ganska rund och välbalanserad dryck, som garanterat kommer att värma när höststormarna ryter utanför fönstret.

Bakom namnet Fraugruber döljer sig de två vännerna Matthias Gruber och Enzo Frauenschuh, som förenats i sin passion för kvalitet, passion och en drivkraft att ständig pröva nya saker. De två bryggarna producerar sedan 2017 sina öl i bayerska Gundelfingen an der Donau, i det som tidigare var Camba Bavarias upplevelsecentrum Camba Old Factory.

Fakta Fraugruber Heaven Hill – Black Barrel Series
Stil: Imperial stout
Producent: Fraugruber Craft Brewing
Leverantör: Brill & Co AB
Alkoholhalt: 11,8 %
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 179,00 kr (358,00 kr/l)
Antal flaskor i släppet: 1 000 st.

Fotnot: Texten har uppdaterats då lanseringsdatumet flyttades fram en vecka.



Symbolisk invigning av inställd Oktoberfest

Oktoberfest Posted on 19 september 2021 18:48

Den 18 september skulle årets Oktoberfest ha invigts i München. Trots att även årets fest blev inställd höll stadens bryggare ändå en symbolisk fatöppning på Viktualienmarkt i centrala München.

Precis som 2020 fick årets Oktoberfest ställas in på grund av coronapandemin. För att ingjuta gott mod och hopp om att en ny fest snart kan anordnas, höll Münchens bryggeriförening på lördagen – den dag som årets festival egentligen skulle öppnat – en symbolisk invigning på marknadsplatsen Viktualienmarkt. Under mottot ”Våra hjärtan är med Oktoberfest” (”Unser Herz für die Wiesn”) gjorde man det med en traditionsenlig öppning (Anstisch) av de första ölfaten. Stämningen var på topp när bryggmästarna från Münchens sex stora bryggerier slog tappen i fat med sina respektive öl med det klassiska utropet ”O’zapft is”.

Under ropet ”O’zapft is” slår bryggmästarna kranen i det första ölfatet under överseende av Münchner Kindl (foto: Oktoberfest.de).

Känslan av en riktig Oktoberfestinvigning förstärktes av att en orkester spelade traditionell blåsmusik och att Münchens symbol Münchner Kindl fanns på plats – den här gången gestaltad av Viktoria Ostler. En speciell ölsejdel hade också tagits fram dagen till ära, utformad av kläddesignern Alexandra von Frankenberg. I sitt öppningstal utlovade Münchens bryggeriförbunds ordförande Andreas Steinfatt att den riktiga Oktoberfest återkommer nästa år och att man kommer att använda det kommande året till att förbereda sig på bästa sätt.

Oktoberfest har sitt ursprung i bröllopet mellan Bayerns kronprins Ludwig och prinsessan Therese av Sachsen-Hildburghausen den 12 oktober 1810. Fem dagar senare firades brudparet med en stor hästkapplöpning på området Theresienwiese (Wiesn), uppkallat efter bruden. Kapplöpningen blev en återkommande tradition och 1819 övertog staden München ansvaret. Med åren har nöjesutbudet gradvis ändrats mot dagens nöjesfält och marknad samt mat och dryck. Enligt traditionen är det bara äkta Münchenbryggerier som uppfyller vissa krav som får ha öltält under folkfesten. I dagsläget handlar det om de sex stora Paulaner, Löwenbräu, Spaten, Hacker-Pschorr, Augustiner och Hofbräu.



Tyska bryggeriförbundet upplyser om alkoholfritt via webbkampanj

Nyheter Posted on 17 september 2021 16:38

Under hösten riktar det tyska bryggeriförbundet uppmärksamheten mot alkoholfria öl via en omfattande kampanj på nätet. Allt fler tyskar väljer öl utan alkohol och produktionen har mer än fördubblats sedan 2007.

Förra året producerades det drygt 660 miljoner hektoliter alkoholfri öl i Tyskland, där det i dag finns mer än 700 olika sorter att välja mellan. Snart kommer var tionde öl som säljs i landet vara alkoholfri, menar det tyska bryggeriförbundet Deutscher Brauer-Bund, som nu vill göra det alkoholfria alternativet ännu mer känt. Det gör man bland annat genom webbplatsen www.unserbier.de, som är fylld med information och historik. Där finns också en intervju med den i dag 85-årige Ulrich Wappler, en av de verkliga pionjärerna när det gäller alkoholfri öl i Tyskland.

Allt fler tyskar väljer att skåla i alkoholfri öl (foto: Deutscher Brauer-Bund).

Under parollen ”Feel Free” marknadsför bryggeriförbundet även alkoholfria öl på Instagram, Youtube, Facebook och Twitter. Budskapet verkar också gå fram – under kampanjens fyra första veckor har inläggen i sociala medier nått över sexton miljoner mottagare. Kampanjen har tagits fram i samarbete med byrån Rumblefish i Düsseldorf, som även stod bakom det tyska bryggeriförbundets framgångsrika anti-rattonykterhetskampanj Don’t drink and drive.

Det tyska bryggeriförbundet har under många år sett hur intresset för och konsumtionen av alkoholfri öl har ökat i Tyskland. I dag är det inte bara den som ska köra bil som väljer ett alkoholfritt alternativ. En undersökning som förbundet gjort visar att konsumenterna framför allt uppskattar smaken, det lägre kaloriinnehållet och användandet av naturliga råvaror. Även det ökande utbudet lockar. Numera går det att välja alkoholfria varianter av allt från pilsner och radler till kölsch och IPA.



« FöregåendeNästa »