Maisel & Friends
i amerikanskt samarbete

I dagarna beger sig bryggmästare Marc Goebel och ölsommelier
Michael König från Bayreuth till Cincinnati. Där ska de två representanterna
för Maisel & Friends brygga öl
med det lokala bryggeriet Christian
Moerlein Brewing Co
. Nästa vecka kommer de två bryggerierna starta sitt
samarbete med att göra en humlig veteale kallad Spacetime – en modern tolkning av en tysk weissbier. Basen kommer
utgöras av tysk malt, som kryddas med amerikansk humle för att skapa dofter och
smaker av tallbarr, citrus, ananas och andra tropiska frukter. Ölet släpps
först på fat, men kommer även på burk i slutet av juli. Steg två i samarbetet
äger rum om ett par månader, då gänget från Moerlein åker till Bayern för att
brygga ölet Teleporter. Denna
imperial porter släpps i samband med kraftölsfestivalen i Bayreuth i mitten av
september.

Michael König och Marc Goebel åker till Cincinnati (foto: Kingunion Photography).


Tuppöl det senaste i
Veto-serien

Zwickelhahn är
namnet på det senaste ölet i Hopferei
Hertrich
serie Veto. Som namnet antyder är detta en zwickel, eller
kellerbier, med en alkoholhalt på 5,2 procent, stamvörtstyrka på 13,8 procent
och en beska på 24 IBU. Malten utgörs av Münchner-, pilsner- och karamellmalt
medan humlen som använts är Herbsrucker Spät, Hallertauer Tradition och Opal. Enligt
bryggeriet passar ölet bra till hamburgare eller till den bayerska
specialiteten Brotzeit – ett lite
kraftigare mellanmål bestående av bröd och diverse charkuterier och ostar.
Sedan tidigare består Veto-serien av den prisbelönta stouten Schokobär (chokladbjörn), dubbel-IPA:n Hopfentiger (humletiger) och vetebocken Weisser Hai (vithaj). Nu kompletteras
alltså menageriet med en tupp.

Zwickelhahn är det senaste tillskottet i den djuriska ölserien Veto (foto: Hopferei Hertrich).


Ölfestival med
bryggarmästerskap

Den 28-29 juli anordnar Störtebeker Braumanufaktur ölfestivalen
Das Festival i Stralsund. Höjdpunkten blir det tyska mästerskapet för
hobbybryggare, som även är öppet för internationella tävlanden. I själva huvudtävlingen
ska bryggarna göra ett ljust bocköl, där vinnaren utses av en expertjury.
Utöver detta kommer det också delas ut ett besökarpris till det mest kreativa
ölet. Förutom att prova sig igenom ett stort antal hemmagjorda öl, finns det
också möjlighet till intressanta samtal och att få spännande nyheter från
hobbybryggarvärlden. Det hela ramas in av ett omfattande program på temat öl.
Exempelvis presenterar tyska råvaruleverantörer sina produkter, representanter
från landets oberoende bryggerier informerar om sin verksamhet och studenter
berättar om vilka utbildningsmöjligheter som finns för den som vill satsa på
bryggaryrket.

Många hemmabryggda öl kommer testas i Stralsund i slutet av juli (foto: Störtebeker).


Källaröl för att hylla
nationalpark

Lagom till nationalparksfesten i Hunsrück-Hochwald släppte Kirner
Privatbrauerei
en specialutgåva av sin kellerbier. Etiketten har
kompletterats med nationalparkens logotyp med parkens symbol Keltenkatzen. Precis
som en kellerbier ska vara är ölet ofiltrerat och har en distinkt och
humlebetonad smak. Alkoholstyrkan ligger på 4,8 procent och stamvörtstyrkan på
11 procent. I handeln säljs ölet i kartong om nio 33-centilitersflaskor eller i
backar med 24 flaskor. Nationalparken Hunsrück-Hochwald
ligger i de västra förbundsländerna Rheinland-Pfalz och Saarland. Parken är den
sextonde nationalparken i Tyskland och öppnade officiellt under pingsten 2015.

Kirner har gjort ett eget öl till nationalparken Hunsrück-Hochwalds ära (foto: Kirner).


Ännu en lång natt med
bryggerier

Münchenbryggeriet Giesinger
Bräu
står åter värd för Langen
Nacht der Brauereien
. Med start klockan 17.00 den 21 juli fylls området
runt deras lokaler med kreativa hantverksbryggerier från hela Tyskland. Efter
fjolårets succé har festivalen nu utökats till två dagar och har plats för fler
bryggerier. Bland de anmälda bryggerierna till årets festival märks bland andra
Isarkindl, Tilmans Biere, Hoppebräu, Brlo
och Crew Republic. Mat,
musik och mycket annat står också på programmet. Inträdet kostar tio euro och
av det går en euro till Sozialpsychiatrische Zentrum i München.

Populär lång natt med bryggerier har blivit två i München (foto: tz.de).