Lugnet efter årets Oktoberfest
har nyligen lagt sig över Theresienwiese och München. Men redan nu är det läge
att börja fundera på nästa års festival.
Alla grafiska formgivare, konstnärer, konststuderande och andra som
vill vara med och skapa nästa års Oktoberfestaffisch bör spetsa öronen. Från
och med i dag och fram till och med den 15 november går det nämligen att skicka
in sina alster via internet.
Oktoberfestgeneralen Josef Schmid visar upp årets affisch (foto: br.de).
Alla bidrag som uppfyller
kraven för deltagande kommer att finnas med i en offentlig omröstning på
webbplatsen muenchen.de i januari nästa
år. Utifrån resultatet kommer sedan en specialistjury att välja ut de trettio
bästa affischförslagen. Det vinnande bidraget utses till officiell
Oktoberfestaffisch 2018 och kommer att synas på allt från webbsidor till
licensierade produkter och cirka 10 000 affischer.
Staden München, som arrangerar
Oktoberfest, har anordnat affischtävlingar sedan 1952. Årets affisch skapades
av Sarah Eigenseher och Hanna Hodzic, som studerar vid tekniska högskolan i
Nürnberg. Nästa års Oktoberfest äger rum mellan den 22 september och 7 oktober.