Bitburger
Braugruppe har en stabil utveckling, trots att det är turbulenta tider för den
tyska ölbranschen. Försäljningen under 2017 uppgick till 786,6 miljoner euro,
vilket kan jämföras med 786 miljoner 2016.
Ser man till Bitburger Braugruppes försäljningsvolym
så minskade denna marginellt, från 7 miljoner hektoliter 2016 till 6,8 miljoner
hektoliter förra året. Inkomsterna för bryggerigruppens främsta märken, Bitburger Premium och König Pilsener, fortsätter dock att öka.
Bitburger är fortfarande det största fatölsmärket i Tyskland och är det öl som
säljs mest till restauranger och barer. Exporten överträffade förväntningarna
under 2017 och gick uppåt, trots vissa förändringar i sortimentet.
Bitburger Braugruppes försäljning ligger på en stabil nivå (foto: Bitburger Braugruppe).
Under 2018 tänker koncernen försöka
ta ytterligare marknadsandelar genom att utöka sortimentet för Bitburger-märket.
Under våren kommer flera nyheter presenteras, som enligt bryggerichefen Axel
Dahm kommer attrahera dem som älskar olika ölstilar. Han ser också en fortsatt
stor potential för bryggeriets alkoholfria produkter. Bitburger Pils 0,0 har fördubblat sina marknadsandelar de senaste
sex åren och försäljningen för övriga produkter i 0,0-serien ökar också.
I
dagarna meddelade även Bitburger att
exportchefen Till Hedrich också tar över tjänsten som försäljningschef efter
Andreas Reimer, som lämnar företaget. Därmed samlar bryggeriet såväl den inhemska
handeln som exporten under samma chef.
Familjeägda
Bitburger Braugruppe är en av de största bryggerigrupperna i Tyskland. Förutom
Bitburger och König Pilsener, ingår även märkena Königsbacher, Köstritzer,
Licher, Nette och Wernesgrüner i koncernen. Dessutom har man ett försäljningsavtal
med Benediktiner Weissbräu
i Ettal.