Gyllene
U firar 50 med jubileumsöl

Sedan 1968 har ett nio meter högt, fyrsidigt
och förgyllt U tronat över Dortmund och den gamla jäsnings- och lagerbyggnaden
hos Dortmunder Union-Brauerei. När landmärket nu fyller femtio år görs det
givetvis med ett nytt öl. Eller nytt och nytt. Dortmunder Union Jubiläumsbier är baserat på ett recept från det
gamla Dortmund Union Südbuchern och är ett ljust, lätt bärnstensfärgat lageröl
av exporttyp. Ölet har en maltig doft med fina karamelltoner i smaken, medan avslutningen
har en lätt humlebeska. Alkoholhalten ligger på 5,5 procent. Jubileumsölet
bryggs av Dortmunder Actien Brauerei (DAB), som ingår i Radeberger Gruppe. Dortmunder Union-Brauerei grundades genom en
sammanslagning av flera bryggerier under det sena 1800-talet och stängdes 1994.
Bryggeribyggnaden som uppfördes 1926-27 står dock kvar och fungerar i dag som
ett kulturcentrum, kallat Dortmunder
U
efter sin ikoniska takprydnad.

Dortmunder Union-Brauereis stora U firar femtio med nytt öl (foto: Radeberger Gruppe KG).


Nytt
alkoholfritt från Clausthaler

Clausthaler var det första alkoholfria ölmärket i Tyskland när det
dök upp på marknaden 1979. Nu kommer deras fjärde ölvariant i form av Clausthaler Naturtrüb, ett kallhumlat öl
där bryggarna använt en ansenlig mängd Cascade-humle för att skapa en fruktig
och blommig smak. Naturtrüb betyder för övrigt ungefär naturligt grumligt. Ölet
framställs med Clausthalers normala bryggmetod, där jäsningen avbryts innan
alkoholhalten överstiger maximala 0,5 procent. Clausthaler är ett av de mest
prisade ölmärkena i Tyskland. Ölen bryggs av Binding-Brauerei, som ingår i Radeberger Gruppe. Det säljs allt mer alkoholfri öl i Tyskland; i dag
beräknas det att var femtonde liter öl som bryggs i landet är alkoholfri.

Clauthaler Naturtrüb är det fjärde alkoholfria ölet från bryggeriet (foto: Binding-Brauerei AG).


Öl
ger klirr i delstatskassorna

Att dricka en öl eller två är ett bra sätt för
tyskarna att generera intäkter till det förbundsland de bor i. Förra året drog
till exempel nordtyska Mecklenburg-Vorpommern in 22,8 miljoner euro i ölskatt.
I den summan ingår bara intäkter från den öl som är bryggd av något av de 21
bryggerier som finns i förbundslandet. 2017 års skatteintäkter ligger därmed i
linje med dem året innan, då öldrickarna bidrog med 23,12 miljoner euro till de
offentliga finanserna. Och pengarna kommer till nytta; för de skattepengar som
ölkonsumtionen genererar går det till exempel att avlöna 450 poliser. Sett till
förbundslandets totala skatteintäkter på 4,8 miljarder euro förra året, så
bidrar ölskatterna dock bara med 0,5 procent. Bland de delstatsbryggerier som
säljer mest öl finns Lübzer med 1,3 miljoner hektoliter och Störtebeker Braumanufaktur med 200 000 hektoliter.

Ölkonsumtionen bidrar till skatteintäkter för de tyska förbundsländerna (foto: Mediaphotos/Gettyimages).


Paulaner vinner kommunikationspris

Paulaner vinner PR- och kommunikationspriset
Stevie Awards i kategorin Internkommunikation
för sin film Aufbruch. Filmen är
avsedd för bryggeriets anställda och handlar om verksamhetens flytt från
Nockherberg till Langwied i München. Stevie Awards är indelat i tolv kategorier
och delas i år ut för fjärde gången. De över 400 bidrag som kom in till årets
tävling har bedömts av en jury bestående av femtio PR-chefer från hela
Tyskland. Prisutdelningen äger rum på Hotel Adlon i Berlin den 27 april. Byggandet av Paulaners nya bryggeri inleddes 2013. Det
togs i drift i slutet av 2015 och har en kapacitet på 3,5 miljoner hektoliter
per år.

Flytten till Paulaners nya bryggeri har dokumenterats i en film (foto: hallo-munchen.de).