Med
sitt första och starkt begränsade öl i serien Artbeer visar Maisel &
Friends att ölbryggning och gatukonst passar bra ihop. Motivet på etiketten till
Hoppy Strong Ale är designat av den
internationellt kända gatukonstnären Case Maclaim.

Frankfurt-konstnären Andreas von Chrzanowski,
också känd som Case, är en av grundarna till Maclaim
Crew
, vars medlemmar anses tillhöra de främsta pionjärerna när det gäller
fotorealism. Case Maclaims egna verk återfinns i fler än tjugo länder världen
över. När han skulle designa det första konstölet från Maisel & Friends, infogade Case
givetvis sin särskilda signatur – sina händer – i motivet. Det utgörs av en del
av ett konstverk som konstnären säger är inspirerat av kraften i rörelse.

Etikettmotivet till Maisel & Friends första Artbeer är inspirerat av rörelse (foto: Brauerei Gebr. Maisel KG).


Uttrycket
i motivet är
kraftfullt och starkt, precis
som ölet Hoppy Strong Ale. Ölet har en
gyllene orange färg och en mycket krämig skumkrona. I doften återfinns massor
av fruktig humle, som för tankarna till mango, aprikos, gula äpplen, lime och
en aning röda bär. Trots sina 9,5 procent alkohol är ölet lätt i karaktären och
välbalanserat. Avslutningen är torr. Humlen som använts är Mosaic och Citra.

Motivet
på etiketten och
det första ölet i serien Artbeer presenterades av bryggeriägaren
Jeff Maisel, bryggmästaren Marc Goebel och konstnären Case Maclaim i samband med
en vernissage för projektet ”She’s back – street art for Bayreuth” i bryggeriets
restaurang Liebesbier.