Det delstatsägda bryggeriet
Rothaus minskade åter sin försäljning under 2017. Totalt landade försäljningen
på 74,8 miljoner euro, att jämföra med 75,6 miljoner euro året innan.

Badische Staatsbrauerei Rothaus
var ett av Tysklands snabbast växande bryggerier vid millennieskiftet och nådde
2008 sin högsta försäljning med 941 000 hektoliter. Numera har bryggeriet
slutat redovisa siffror på hur mycket man säljer, men uppgifter till Inside Beer gör gällande att förra årets
försäljning hamnade på cirka 700 000 hektoliter. Bryggeriet ägs till
hundra procent av förbundslandet Baden-Württemberg, som dock fortfarande får
utdelning i tvåsiffriga miljonbelopp i euro.

Delstatsägda bryggeriet Rothaus säljer allt mindre öl (foto: hochschwarzwald.de).

Bryggeriets vd Christian Rasch
skyller förra årets ekonomiska resultat på det dåliga vädret. I år hoppas han
att bättre väder och sommarens fotbolls-VM ska hjälpa till att dra upp
siffrorna igen. Marknadsanalytiker menar dock att bryggeriets problem är mycket
större. Inte minst har fler och fler privatägda bryggerier i samma region
lyckats kopiera Rothaus framgångsrika strategi och därmed börjat ta andelar
från det statsägda bryggeriet. Bland konkurrenterna finns Privatbrauerei Waldhaus som ökade sin
omsättning med 11,8 procent förra året, Familienbrauerei
Bauhöfer
som nyligen vann en upphovsrättstvist mot Rothaus samt Alpirsbacher Klosterbräu, som ökade sin
försäljning med 4,9 procent 2017.

Badische Staatsbrauerei Rothaus
grundades
1791 och ligger i pittoreska Grafenhausen i Schwarzwald. Bryggeriet
tillhörde det lokala benediktinklostret St. Blasien till 1806, då det togs över
av delstaten Baden-Württemberg. Efter många år i relativ skugga, var det många
kunder som återupptäckte det lokala bryggeriet under 1970- och 80-talet.
Rothaus mest framgångsrika produkt är Tannenzäpfle
Pils
, ett av de första öl som såldes på 33-centilitersflaska i södra
Tyskland.