Carlsberg
Tyskland har stoppat en reklamkampanj för sitt Hamburgbaserade ölmärke Astra.
Detta efter att ha blivit anklagade för rasism.

På en stor affisch syns en man med en sjöjungfrus
underkropp, en gul bikinitopp upptill och ett antal burkar Astraöl i sina framsträckta händer. Enligt
Carlsberg anspelar det hela på
några av de klyschor som finns om den hamnnära Hamburgstadsdelen St. Pauli, som
är ölmärket Astras hemvist. Mannen i fråga framstår även vara av indiskt-pakistanskt
ursprung, något som för tankarna till de rosförsäljare som erbjuder sina varor
med frasen ”Wolle Rose kaufen?” (ungefär ”Vill du köpa ros?”). På affischen är detta
utbytt mot ”Wolle Dose kaufen?” (”Vill du köpa burk?”).

Carlsbergs Astra-reklam har skapat rubriker i Tyskland (foto: DPA).

Fotbollslaget FC St. Pauli, som sponsras av Astra,
tycker inte att kampanjen är särskilt passande. På Twitter skriver man ”Astra,
vi tycker inte om det! Rasism är inte roligt och helt oacceptabelt”. Tweeten
kompletteras med hashtaggen #neinzurassismus (Nej till rasism).

Carlsbergs talesperson Linda Hasselmann avfärdar bestämt alla anklagelser om
rasism. Hon medger att kampanjen är på gränsen, men att den är avsedd att
förmedla humor och kärlek och är inte menad att vara kränkande på något sätt. Budskapet
verkar dock inte ha gått fram och därför tar Carslberg nu ner fyra stora
affischer som redan hängts upp i områdena St. Pauli, Altona och Eppendorf. På sin
Facebook-sida skriver Astra att man ber om ursäkt för det obehag som kampanjen
kan ha orsakat och att man arbetar intensivt med att ta fram ett bättre motiv.