Oettinger Brauerei har som
första tyska bryggeri startat rikstäckande försäljning av fatöl via internet.
Strax innan jul lanserades sajten fassbier.online
av Oettingers marknadsförings- och försäljningschef Peter Böck.
Den nya nättjänsten gör mellanhänder överflödiga och gör att kunderna kan
få fatöl levererat direkt från bryggeriet på två-tre arbetsdagar. Konceptet är
möjligt tack vare ett icke-returnerbart ölfat i rostfritt stål, som från början
introducerades för Oettingers
exportmarknad under förra året.
Oettingers öl kan nu beställas på fat till festen eller konserten (foto: oscar-am-freitag.de).
I dagsläget är det endast
Oettingers pilsner som finns tillgänglig i 25-litersfat. Produkten riktar sig i
första hand till privatkunder eller arrangemang där man i regel inte har
tillgång till professionell utrustning, som födelsedagar, strandfester eller
rockkonserter. Via internetsajten säljer bryggeriet därför också en återanvändbar
”partypump” utrustad med en ölpistol, som enkelt kan fästas vid ölfatet.
Tidigare test med online-försäljning
av ölfat har misslyckats, eftersom traditionella ölfat ofta kräver dyr och
komplicerad utrustning. Kunderna brukar i regel inte heller lämna tillbaka returnerbara
fat till bryggerierna. Oettingers nya ölfat behöver inte lämnas tillbaka till
bryggeriet, utan kan enkelt återvinnas på sedvanligt sätt, rapporterar Inside Beer.
Oettinger Brauerei är en av
de största bryggerikoncernerna i Tyskland. Under 2018 har man sålt cirka fem miljoner
hektoliter öl på den tyska marknaden och ytterligare tre miljoner hektoliter
har gått på export. Den största delen av den tyska ölförsäljningen görs via livsmedelshandeln
i glas- eller plastflaskor eller på burk. Oettingers nya ölfatsförsäljning lär
därför bevakas noga av bryggeriets konkurrenter, som oroar sig för att Oettinger
kommer att dra ifrån inom det området.