Enligt siffror från Kölns bryggarorganisation gick försäljningen av stadens
specialitet kölsch ner marginellt fram till och med november 2018. Ölstilens
framtid är dock ljus, trots kommande utmaningar.
Försäljningen av kölsch minskade
med 0,3 procent under de första elva månaderna 2018. Det meddelar Kölner
Brauerei-Verband. Med tanke på den varma sommaren och att det var
fotbolls-VM, var förväntningarna så klart större. Inför 2019 tror många Köln-bryggare
att det blir svårt att upprepa 2018 års försäljning, men att kölsch ändå kommer
att ha en plats att fylla i det tyska ölutbudet.
Kölsch spås ha en bra framtid trots att försäljningen minskar något (foto: rclassenlayout/Getty Images).
Hos Kölner Brauerei-Verband är dock oron liten för en fortsatt negativ utveckling. Man menar att Kölns
bryggerier fortsatt står för hög kvalitet och med en mångfald bland
bryggerierna. Ölstilen kölsch kan också luta sig mot sin status som en unik
lokal specialitet, som likt exempelvis champagne och Parmaskinka har skyddad ursprungsbeteckning i Europa. Dessa faktorer,
tillsammans med en lång tradition, gör att kölsch fortfarande är mycket populärt
på sin hemmamarknad, skriver Getränke Zeitung.