Oktoberfest må kännas avlägset, men i förra veckan presenterades likväl den affisch som ska marknadsföra årets festival. Bakom det vinnande motivet hittar vi denna gång en Münchenbo.

Som traditionen bjuder presenterades årets Oktoberfestaffisch under festliga former i München. I år var det Kurt Kapp från Münchens avdelning för arbete och ekonomi samt juryordförande Josef Thaler som avtäckte det vinnande bidraget. Årets affisch går i rosa och ljusblått och är fullspäckad med symboler förknippade med München, Bayern och Oktoberfest, som exempelvis kringlor (Brezn), korvar,
blåsinstrument och – givetvis – ölsejdlar.


Årets Oktoberfestaffisch går i rosa och blått och innehåller många kända symboler (foto: Referat für Arbeit und Wirtschaft).

I år gladde sig juryn extra mycket åt att kunna presentera en äkta Münchenbo som vinnare. Årets Oktoberfestaffisch är utformad av Mirjam Mössmer, som har studerat vid Schwanthaler Kunstschule och som sedan 2012 är frilansande kommunikationsdesigner med bas i hemstaden. För sitt vinnande bidrag kan hon kvittera ut prissumman på 2 500 euro. Sitt motiv kommer hon även kunna se på 10 000 affischer, liksom på internet, souvenirer och den officiella festivalsejdeln.

Det var 1952 som den första affischtävlingen anordnades av staden München, som även arrangerar Oktoberfest. I år var det tredje gången som allmänheten kunde rösta via internet. Av 194 inskickade bidrag valdes sextio ut för webbesökarna att rösta på. Totalt var det 11 112 personer som röstade på nätet och tillsammans la 31 607 röster (det gick att rösta på flera bidrag). De trettio främsta motiven gick sedan vidare till en jury, som utsåg vinnaren.