Warsteiner hade ett bra fjolår och den goda trenden håller i sig under de första sex månaderna 2019. Bryggeriet ökar sin försäljning i Tyskland med 3,1 procent mellan januari och juni. Ökningen beror främst på en ökad efterfrågan på pilsner och alkoholfria alternativ.
Totalt sett har efterfrågan på pilsner sjunkit något i Tyskland. Men inte för Warsteiner, som istället ökar försäljningen av sin Premium Pilsener med 5,1 procent under det första halvåret. Den alkoholfria varianten av samma öl har också en större andel av marknaden än snittet med 10,1 procent. Totalt sett har försäljningen av Warsteiners alkoholfria sorter Pilsener, Herb och Radler ökat med mer än fjorton procent.
Warsteiner går bra första halvåret tack vare pilsner och alkoholfritt (foto: Warsteiner).
Den positiva utvecklingen på den inhemska tyska marknaden står dock i kontrast mot de något sämre exportsiffrorna (- 8,1 procent). De största anledningarna till dessa hittar vi i Italien och Nederländerna. I det sistnämnda fallet har en ändrad marknadsstrategi lett till en minskad försäljning av öl i återanvändbara lådor, medan den minskade försäljningen i Italien beror på dåligt väder. I Storbritannien, Frankrike och Ryssland går det dock bättre. Här har Warsteiner lyckats öka försäljningen trots olika lokala utmaningar, som den pågående brexitprocessen. Om såväl inhemsk försäljning som export läggs samman ökar Warsteiners försäljning med 0,6 procent under det första halvåret 2019.
Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck, Weissenburg och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.