I samband med Erdinger-chefen Werner Brombachs 80-årsdag i slutet av december briserade en bomb i den tyska ölvärlden. I en livesändning från Liverpool avslöjade fotbollstränaren Jürgen Klopp att han nu är Erdingers nya ansikte i marknadsföringssammanhang.
Efter fyra år har demontränaren Jürgen Klopps marknadsföringskontrakt med Warsteiner nu gått ut. Istället har 52-åringen från Schwarzwald skrivit på för Erdinger Weissbräu, ett kontrakt som enligt källor inom den tyska bryggerinäringen är värt mer än två miljoner euro per år. Ryktet säger också att det nya marknadsföringsavtalet mellan Klopp och Erdinger sträcker sig minst tre år framåt.
Bryggerier som Bitburger och Veltins satsar allt mindre på att synas i fotbollssammanhang och Krombacher drar också ner på sitt engagemang. Bayerska veteölsbryggeriet Erdinger ser därför en möjlighet att fylla deras plats i marknadsföringsvärlden. Inte minst hoppas man kunna växa på den engelska marknaden, där Erdinger i dagsläget enbart säljer 40 000-50 000 hektoliter öl per år, men där Jürgen Klopp uppnått något av kultstatus. Eller som tränarikonen själv sa i sin livesändning: ”Oavsett vilken produkt mitt ansikte syns på, så säljer den som skivat bröd”.