Branschtidningen Inside Getränke har presenterat listan på de mest och minst framgångsrika tyska ölmärkena under 2019. Det som det gick bäst för verkar dock ha använt okonventionella försäljningsmetoder.
De fem ölmärken som ökat sin försäljning mest i Tyskland under 2019 är Hasseröder (+95 000 hektoliter), Ur-Krostitzer (+39 000), Veltins (+38 000), Augustiner (+ 25 000) och Jever (+14,000). Totalt ökade försäljningen av dessa med 211 000 hektoliter enligt Inside Getränke.
Bakom Hasseröders siffror verkar det dock dölja sig orent spel. För att uppnå de försäljningsmål som satts upp för året har ägaren AB Inbev sänkt priset för en back öl (tio liter), ofta till åtta euro eller mindre. Dessutom ska enligt uppgift återförsäljare ha fått stora bonusar för att köpa in extra mycket öl i slutet av året. Detta har sedan redovisats som försäljning under 2019, även om ölet blivit stående i ett lager. Vissa återförsäljare ska till och med ha fått bidrag för att hyra extra lagerutrymme för att kunna bunkra öl och på så sätt dra upp försäljningssiffrorna.
Hela den försäljningsökning som de fem största märkena står för äts dock upp med råge av ölmärkena med sämst utveckling. De fem märken som gick sämst i Tyskland förra året är Oettinger (-492 000 hektoliter), Erdinger (-140 000), Franziskaner (-67 000), Radeberger (-63 000) och Warsteiner (-35 000). Sammanlagt står dessa märken för en minskning på 797 000 hektoliter. Oettingers förlust beror till största del på en kraftig prisökning under 2019 och en omorganisation av företaget. För Erdinger, Franziskaner och till viss del även Paulaner (-20 000 hektoliter) beror den sjunkande försäljningen på att veteöl tappar i popularitet.