Oetkerkoncernen äger redan flera stora tyska ölmärken. Ledningen är dock inte främmande för att ta över en del av de bryggerier som drabbats av coronakrisen.
Coronapandemin har ställt till det för många tyska bryggerier och restauranger, som kämpar hårt för sin överlevnad. Sannolikheten för en kommande konkursvåg är därmed ganska hög, säger Albert Christmann, vd för livsmedelskoncernen Oetker Gruppe, till tidningen Manager Magazin. Detta kommer också leda till att många verksamheter tas över av större aktörer. Enligt Albert Christmann är Oetkerkoncernen redo att spela en aktiv roll på denna nya marknad. Att ta över bryggerier är inget nytt för koncernen, som redan i dag äger ledande märken som Radeberger, Jever, Schöfferhofer och Clausthaler.
Albert Christmann ser dock inte att Oetker kommer vara den spelare som räddar krisande pubar. Han medger att det visserligen kan finnas en och annan möjlighet, men att man för tillfället inte vill investera i pubar eftersom det inte tillhör koncernens kärnverksamhet. Men detta kan komma att ändras i framtiden. Förra året bildade den Bielefeldbaserade koncernen nämligen dotterbolaget Oetker Hospitality-Group, som ska arbeta med nya koncept inom hotell- och restaurangbranschen. Albert Christmann medger att Oetker känner varmt för den sektorn, eftersom den spelar en så viktig roll i samhället.