Alkoholfria öl säljer allt bättre i Tyskland. Det bekräftas inte minst av Weihenstephaner, som de senaste 25 åren sett en stadig tillväxt inom segmentet.
Sedan Weihenstephaner lanserade sitt första alkoholfria öl 1994 har försäljningen gått stadigt uppåt. 2019 uppgick försäljningen av deras alkoholfria veteöl till närmare 40 000 hektoliter. Marknadsundersökningar visar att det framför allt är de yngre konsumenterna som efterfrågar drycker med mindre, eller ingen, alkohol. Att försäljningen ser fortsatt stabil ut, coronakrisen till trots, gör att Weihenstephaner känner sig trygga med att fortsätta utveckla sina alkoholfria koncept, säger bryggerichefen Josef Schrädler till facktidningen Getränke Zeitung.
Weihenstephaners alkoholfria öl tas fram med hjälp av en speciell bryggmetod, som bryggeriet utvecklat tillsammans med Münchens tekniska universitet (TUM). Metoden kallas vakuumindunstning, vilket är en komplicerad process för att få alkoholen i ett färdigjäst öl att avdunsta under lägre tryck genom att värma upp det i ett vakuum. Resultatet blir att ursprungsölets smak och karaktär bevaras. Metoden gör också att ölen innehåller mindre restsocker, vilket gör dem mindre söta och mer kalorisnåla än alkoholfria öl som framställts genom den vanligare processen med avbruten jäsning.