Hofbrauhaus Wolters har drabbats mycket hårt av den minskade fatölsförsäljningen under coronapandemin. Men trots det tittar man framåt och tar hjälp av en investerare för att säkra en hållbar framtid.
Hållbarhet och skydd av miljön kommer att spela en ännu större roll för Hofbrauhaus Wolters i framtiden. Det ligger också i linje med de krav som bryggeriets investerare Volksbank Brawo ställer. För att vara framgångsrik i framtiden krävs också att man tidigt identifierar trender på marknaden och snabbt kan reagera på kundernas ändrade krav. Som en del i detta kommer Hofbrauhaus Wolters bland annat ge alkoholfria öl och ölblandningar ett större utrymme i sortimentet.
En del i den alkoholfria strategin är investeringar i ny teknik. Det första steget har redan tagits med satsningen på ett modernt avalkoholiseringssystem. Bryggeriet har installerat tre rostfria tankar på 6,1 ton styck, som var och en rymmer 60 000 liter öl som ska bli fritt från alkohol. Den alkohol som blir över blir i sig en inkomstkälla och kan till exempel säljas till företag som tillverkar desinfektionsmedel. Den nya avalkoholiseringsanläggningen kommer att tas i bruk i slutet av 2021.
Med dagens investeringar kommer Wolters inte bara stärka bryggeriets hållbarhetsarbete, man säkrar också upp flera arbetstillfällen. Man öppnar också upp nya marknader, eftersom alkoholfria öl efterfrågas i allt större utsträckning i såväl Tyskland som utomlands. Från 2022 tror Hofbrauhaus Wolters att man kommer att exportera cirka två miljoner liter alkoholfria maltbaserade drycker. Genom att satsa på en ny distributör kommer transporterna av alkoholfria produkter också bli kortare och effektivare. Bryggeriet räknar även med att minska sin vatten-, energi- och bränsleförbrukning. Totalt kommer hållbarhetssatsningen att kosta cirka två miljoner euro.
Hofbrauhaus Wolters grundades i Braunschweig 1627 av ölhandlaren Zacharias Boiling. Det är därmed stadens äldsta bryggeri som ännu är i drift. 1734 gifter Heinrich Wolters in sig i familjen Boiling och uppkallar bryggeriet efter sig själv. Det är dock först 1876 som man kan lägga till den kungliga delen av namnet, när man får titeln Hofbierbrauhaus av hertig Wilhelm zu Braunschweig und Lüneburg. 1882 ändras titeln till Herzogliches Hofbrauhaus. I dag ägs bryggeriet av den sjätte generationen Wolters. I dagsläget marknadsför bryggeriet fjorton ölsorter.