C. & A. Veltins går emot den tyska ölmarknaden i övrigt och lyckas öka sin försäljning under det första halvåret. När marknaden i stort minskar med sex procent ökar istället Veltins sin försäljning med 3,2 procent.
Totalt sålde Veltins 1,55 miljoner hektoliter öl under de första sex månaderna 2021. Av dessa såldes 370 000 hektoliter under juni, som därmed blev den starkaste junimånaden i bryggeriets historia. Flaggskeppsmärket Veltins Pilsener lyckades å sin sida etablera sig som det tredje starkaste ölmärket i Tyskland, detta trots att fatölsförsäljningen minskade med 39,5 procent jämfört med samma period i fjol. Tack var stark åtgång av flaskor och burkar uppgick försäljningen ändå till 1,03 miljoner hektoliter (+0,1 procent jämfört med 2020), skriver Veltins i ett pressmeddelande.
Ölblandningsserien V+ backade med 5,7 procent, medan specialölsmärket Grevensteiner ökade något med 0,4 procent. Starkast tillväxt visade dock serien med de frukt- och örtbaserade läskedryckerna Fassbrause, som ökade med hela 28 procent. Det ljusa ölet Pülleken, som lanserades i maj förra året, blir också alltmer populärt; under det första halvåret såldes det i drygt 99 000 hektoliter. Enligt Veltins beror detta på fyra faktorer: den lilla (33 centiliter) euroflaskan, den tilltalande etiketten, det intressanta namnet samt den milda, goda smaken.
Pandemin har ställt till stora problem för bryggerinäringen, men Veltins tror ändå att branschen kommer att börja återhämta sig redan under det andra halvåret i år. Man tror dock att det kommer ta hela nästa år innan vi kan lämna pandemins effekter bakom oss och att gastronomisektorn och handeln kan återgå till mer normala nivåer. Veltins är dock fortfarande ett ekonomiskt stabilt företag och kan fortsätta göra de investeringar som är planerade. Bland dessa finns en ny buteljeringsanläggning, som till en kostnad av cirka 100 miljoner euro ska stå klar 2024 – lagom till bryggeriets 200-årsjubileum.