Bayerska Kulmbacher Gruppes försäljning ökar med 0,7 procent under 2021 jämfört med året innan. Den sammanlagda försäljningen uppgår till cirka 3,43 miljoner hektoliter. De förluster på fatölssidan som orsakas av coronarestriktioner tas med råge igen av ökad försäljning i detaljhandeln samt export.
Kulmbacher Gruppes omsättning under 2021 ökar med 1,6 procent till 240,6 miljoner euro. Företagets rörelseresultat före räntor och skatt (EBIT) var 11,3 miljoner euro medan kassaflödet hamnar i linje med förväntningarna på 7,4 miljoner euro. Sammantaget bedömer koncernens styrelse att den finansiella situationen är hållbar och stabil. Balansräkningen visar på en vinst för räkenskapsåret 2021 på cirka 5,1 miljoner euro, skriver Kulmbacher i ett pressmeddelande.
Återigen är det ölmärket Mönchshof som starkast bidrar till det fina resultatet. Försäljningen under 2021 ökar med 5,8 procent och märket utökar sin marknadsledande position i segmentet ”öl med bygelkork” till 28,2 procent. Enligt Kulmbacher Gruppe är det Mönchshof Hell och Natur-Radler Alkoholfrei 0.0% som går allra bäst. I segmentet alkoholfria läskedrycker utökar även märket Bad Brambacher sin försäljningsvolym under 2021.
Mönchshofs sortiment består för närvarande av tolv sorter (alkoholhalt inom parentes): Original (4,9 %), Kellerbier (5,4 %), Natur Radler (2,5 %), Natur Radler Alkoholfrei (0,0 %), Naturtrübs Alkoholfrei (< 0,5 %), Hell (4,9 %), Landbier (5,4 %), Slim Lager (4,9 %), Schwarzbier (4,9 %), Bockbier (6,9 %), Weihnachtsbier (5,6 %) samt Maibock (6,9 %). Kulmbacher Gruppe marknadsför även de egna märkena Kulmbacher, EKU och Kapuziner Weissbier.