Hamburgbryggeriet Überquell presenterar sitt nya flaggskepp. Bambule Pils är en kärleksförklaring till hemstaden och kan genom en AR-applikation ta konsumenterna rakt in i Bambules värld.
Många Hamburgbor minns Bambule som en ruffig husvagnsparkering i Karoviertel, som rensades upp av polisen i början av 2000-talet. Myndigheternas önskan att förändra området ledde till folkliga protester, som yttrade sig på färgrika och kreativa sätt snarare än genom våld. För att hylla minnet av denna händelse och den ”hamburgska” kärleksanda den representerade, lanserar nu Überquell sin Bambule Pils. Ambitionen har varit att skapa ett vardagsöl, som är okomplicerat utan att vara banalt. Receptet tog två år att få fram och det har förfinats genom tester på olika restauranger i Hamburg. Ölet är bryggt med Tettnanger- och Polaris-humle, vilket ger den aningen grumliga drycken fina blommiga dofter och en kryddigt, torr smak.
Som det kreativa bryggeri Überquell är, vill man också ta sina projekt lite längre. I fallet med Bambule Pils har man slagit sig samman med programvaruföretaget Vrtual X och designbyrån Rocket & Wink för att skapa det första tyska ölet med en AR-applikation (förstärkt verklighet). Den som skannar flaskans QR-kod kommer att tas med in i Bambules värld av Überquells entusiastiske maskot, cirkusdirektören Johnny. I Überquells webbshop går det att köpa en deluxelåda med elva flaskor öl och ett glas designat av Rocket & Wink. Ölet kommer inom kort också finnas att köpa i tyska livsmedelsbutiker, dryckeshandlare och kiosker – eller avnjutas i Überquells bryggeripub i Hamburgs Fischmarkt.
Fakta Bambule Pils
Alkoholhalt: 4,8 %
Stamvörtstyrka: 11 %
Beska: 38 IBU
Dricktemperatur: 6-8 grader Celsius
Källa: About Drinks
https://www.beernews.se/articles/bryggaren-ersatt-av-ai-pa-ocean/
Überquell släpper en AR och Ocean släpper en som tagits fram med AI.
Bryggarna hakar på tekniktrenden 🙂