Branschtidningen Inside Getränke har presenterat sin årliga lista över de tyska ölmärken som säljer mest. Listan omfattar alla märken med en försäljning över en miljon hektoliter och precis som förra året består den av femton namn.
Klar etta på listan är Krombacher, som med 5 756 000 sålda hektoliter ökade sin försäljning med 166 000 hektoliter under 2022. Det innebär att tvåan Oettinger är rejält akterseglad med sina 3 697 000 hektoliter, vilket är 295 000 mindre än året innan. Strax bakom trillar Bitburger in på tredjeplatsen med en försäljning på 3 640 000 hektoliter under fjolåret – en ökning med 285 000 hektoliter från 2021. Fjärdeplatsens Veltins med 3 355 000 hektoliter (+259 000 hektoliter) och femteplacerade Paulaner med 2 440 000 hektoliter (+197 000 hektoliter) hade också bra fjolår.
Becks hade det lite tuffare och tappade 78 000 hektoliter till 2 420 000 hektoliter, vilket ändå ger en sjätteplats. Sjua är Warsteiner med 2 014 000 sålda hektoliter (+170 000 hektoliter), medan placering åtta tillfaller Hasseröder med 1 678 000 hektoliter, ett tapp med 57 000 hektoliter från 2021. Klassiska Münchenölet Augustiner hamnar på nionde plats 2022 med 1 595 000 hektoliter, vilket dock är en minskning med 77 000 hektoliter. Topp tio avslutas av Erdinger, som sålde 91 000 hektoliter mer än 2021 och landar på 1 449 000 hektoliter.
Här är Tysklands bäst säljande ölmärken 2022 (förändring från 2021 i parentes):
1. Krombacher: 5 756 000 hl (+166 00 hl)
2. Oettinger: 3 697 000 hl (-295 000 hl)
3. Bitburger: 3 640 000 hl (+285 000 hl)
4. Veltins: 3 355 000 hl (+259 000 hl)
5. Paulaner: 2 440 000 hl (+197 000 hl)
6. Becks: 2 420 000 hl (-78 000 hl)
7. Warsteiner: 2 014 000 hl (+170 000 hl)
8. Hasseröder: 1 678 000 hl (-57 000 hl)
9. Augustiner: 1 595 000 hl (-77 000 hl)
10. Erdinger: 1 449 000 hl (+91 000 hl)
11. Radeberger: 1 440 000 hl (+74 000 hl)
12. Jever: 1 250 000 hl (+/- 0)
13. Mönchshof: 1 246 000 hl (+5 000 hl)
14. Ur-Krostitzer: 1 228 000 hl (-101 000 hl)
15. Franziskaner: 1 228 000 hl (-38 000 hl)
Fotnot: Listan omfattar endast enskilda varumärken och inte alla drycker som produceras av ett visst bryggeri. Listan över vilka bryggerier som säljer mest kan därför skilja sig från ovan.
Källa: Inside Beer