Trots att 2022 präglades av svårigheter lyckades Flensburger Brauerei öka sin försäljning jämfört med året innan. Det pågående kriget i Ukraina med tillhörande energikris och inflation innebär dock utmaningar.
Flensburger Brauerei sålde drygt 637 000 hektoliter öl under 2022, vilket kan jämföras med de 600 000 hektoliter som såldes året innan. Den inhemska försäljningen ökade med 0,5 procent och uppgick till lite mer än 601 000 hektoliter. Exporten ökade i sin tur med nitton procent. Den största ökningen märks dock inom försäljningen till restauranger och andra uteställen, som ökade med hela 47,5 procent från 2021, ett år präglat av coronapandemin med följande restriktioner, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande från sin årliga träff med nyhetsmedierna.
Inom detaljhandeln märks också en ökad efterfrågan för Flensburgers öl i sexpack, en förpackningsform som ökade med fem procent för bryggeriet under fjolåret. Tysklands nordligaste bryggeri gynnas också av trenden mot mer alkoholfria öl och ölblandningar; Flensburger Frei ökade med 7,4 procent medan ölblandningen Flensburger Radler Alkoholfrei sålde 8,5 procent mer under 2022 jämfört med 2021.
Trots framgångarna kommer Flensburger dock att behöva höja priserna med mellan en och två euro per back öl under 2023. Detta beror bland annat på kraftiga kostnadsökningar för sådant som etikettpapper, glasflaskor, råvaror och förpackningsmaterial. Under pressträffen avslöjade bryggeriet också att vd Andreas Tembrockhaus kommer att sluta sin tjänst vid årsskiftet och att hans ersättare blir Jörn Schumann, som närmast kommer från posten som marknadsföringschef.
Flensburger Brauerei grundades 1888 och är i dag det största privatägda bryggeriet i Schleswig-Holstein. Bryggeriet ägs i dag till största del av familjen Dethleffsen-Petersen, som köpte in sig i företaget under 1920-talet. Sortimentet består i dagsläget av fjorton olika produkter. Bryggeriet sysselsätter cirka 235 personer.