För första gången går Kölns bryggerier samman i en gemensam kampanj för att öka medvetenheten om stadens egen ölstil och bryggerikultur.

Bakom kampanjen Kölsch verbindet (Kölsch förenar) står Kölns bryggeriförbund Kölner Brauerei-Verband och dess medlemsbryggerier. Syftet med samarbetet är att lyfta mångfalden i Kölns ölkultur och visa att Köln är en av de stora ölstäderna i världen. Men man vill också stärka stadens bryggerier i den hårda konkurrens som råder på ölmarknaden. Från bryggeriförbundets sida är man säkra på att kampanjen inte bara kommer stärka Kölns ölkulturella arv, utan även öppna nya marknader för stadens unika ölstil kölsch, skriver Getränke News.

Alexander Rolff, Melanie Schwartz och Heinrich Philipp Becker från Kölns bryggeriförbunds styrelse (foto: Kölner Brauerei-Verband/Ben Hammer).

Kampanjen kommer att synas på allt från reklamaffischer till sociala medier och glasunderlägg samt i butiker och hos de medverkande bryggerierna. En höjdpunkt blir höstens ”Die lange Nacht der Kölschen Brauhäuser” (Kölns bryggerinatt), som äger rum den 26 oktober med diverse aktiviteter på de olika bryggerierna. Till jul lanseras dessutom en provlåda med öl från de olika bryggerierna, för den som vill prova sig igenom kölschutbudet.

Ölstilen kölsch är sedan 1998 skyddad av EU både vad gäller stil och geografiskt ursprung. För att ett öl ska få kallas kölsch krävs det att det bryggs i eller inom en radie av fem mil från staden Köln och omfattas av den så kallade kölsch-konventionen, Kölns egen renhetslag. I dag finns det elva kölschbryggerier, som tillsammans brygger arton olika kölschmärken.