Trots att man sålde mindre öl under 2023 ökade Privatbrauerei Waldhaus sina intäkter med 2,5 procent under 2023. Det är det bästa ekonomiska resultatet sedan bryggeriet grundades.

Förra året sålde Privatbrauerei Waldhaus 101 876 hektoliter öl, vilket 2,8 procent mindre jämfört med året innan. Trots detta visar bryggeriet ett resultat som är bättre än hela tyska ölmarknaden, som minskade med 4,5 procent under 2023. Volymminskningen förklaras med en dålig utveckling inom detaljhandeln till följd av att den stigande inflationen påverkat konsumenternas köpbeteende. På flaskölssidan var det bara de alkoholfria varianterna som ökade i försäljning. Försäljningen av fatöl till gastronomibranschen gick dock starkt framåt och hade en bättre utveckling än marknaden som helhet, enligt ett pressmeddelande.

Waldhaus ledningsgrupp med Thomas Witt (försäljningschef), Jürgen Berthold (kommersiell chef), Dieter Schmid (vd), Nico Albiez (inköps- och logistikchef) och Steffen Müller (bryggmästare) (foto: Brauerei Waldhaus).

Privatbrauerei Waldhaus grundades 1833 när Altvogt Dietsche anlade ett bryggeri i Forsthaus Waldhaus i Schwarzwald. 1894 köptes verksamheten av Johann Schmid, som 1939 överlät den till sin äldsta son Friedrich. 1969 togs bryggeriet över av den tredje generationen Schmid, Helmar. Sedan 1997 är det hans son Dieter Schmid som står vid rodret. I dag har Waldhaus ett sextiotal anställda och producerar cirka 100 000 hektoliter öl årligen. En av bryggeriets specialiteter är att brygga öl med hela humlekottar istället för pellets eller humleextrakt, en metod som bara två procent av Tysklands bryggerier använder i dag.