Fram till 2010 var Privatbrauerei Gaffel ett bryggeri med bara en produkt – Gaffel Kölsch. På kort tid har man dock utökat sitt sortiment till att omfatta flera drycker och då inte bara öl.

Den förvandling som Privatbrauerei Gaffel gått igenom de senaste fjorton åren är resultatet av en tydlig strategi att möta marknadens förändrade krav och själva skapa nya trender. Förändringen började med lanseringen av läskedrycken Gaffel Fassbrause, en ny typ av dryck som blivit en kategori i sig. Det var också första gången som Gaffel marknadsförde en alkoholfri dryck, som snabbt hittades av nya målgrupper och fick uppmärksamhet över hela Tyskland.

Sedan 2010 har Gaffels sortiment vuxit till att omfatta flera olika drycker (foto: Privatbrauerei Gaffel).

Fokus vid utvecklingen av nya produkter är att vara trogen märkets identitet, som är starkt rotat i Kölnregionen. Under senare år har en serie spritsorter samt ölsorterna Gaffel Sonnenhopfen, Gaffel Wiess och ölblandningen Gaffel Lemon lanserats med framgång och gett bryggeriet många nya kunder. För att visa på ett innovativt ledarskap och öka marknadsandelarna är Gaffels mål att trettio procent av försäljningen ska utgöras av produkter som inte är mer än tio år gamla. Det nya bryggeri som invigdes 2016 gör också att produktionen kan hållas på en hög nivå.

Redan 1302 fanns det ett bryggeri på platsen där Privatbrauerei Gaffel nu huserar. Efter att verksamheten legat nere återöppnades bryggeriet 1822 av Gottfried Joseph Schumacher, under namnet Zum Brüsseler Hof. Under en period drevs stället enbart som restaurang, innan bröderna Becker tog över 1908 och startade dagens bryggeri under namnet Gaffel. I dag producerar bryggeriet årligen cirka 480 000 hektoliter öl.

Källa: About Drinks