Krombacher är det ölmärke som flest tyskar överväger att lägga i varukorgen när de ska köpa öl. Det visar undersökningen Alcoholic Brands Rankings 2024 från Yougov.

Alcoholic Brands Rankings görs årligen av undersökningsföretaget Yougov och visar vilka märken inom öl, vin och sprit som tyskarna oftast överväger att köpa. Den tar också i beaktande vilka märken som ökat mest i popularitet från året innan. Bäst resultat bland ölmärkena i årets undersökning får Krombacher, som 18,6 procent av de svarande överväger att köpa när de går till affären. På andra plats återfinns Becks med 15,1 procent, medan Paulaner kommer trea med 12,9 procent.

Krombacher är det ölmärke som flest tyskar överväger att köpa när de går till affären (foto: Krombacher Brauerei).

Bland viner och mousserande viner kommer Rotkäppchen på första plats med 32,4 procent. Tvåa är här Freixenet (24,8 procent) och trea Mumm (19,1 procent). När det gäller spritdrycker är gräddlikören Baileys det märke som flest tyskar överväger vid köp (28,7 procent), men många väljer också mellan Jägermeister (20,6 procent) och Ramazzotti (19,4 procent).

Resultaten baseras på dagliga onlineintervjuer som Yougov gjort med personer 18 år eller äldre mellan den 1 juli 2023 och 30 juni 2024. Fullständiga topp 10-listor för varje kategori finns att läsa här.

Källa: About Drinks