Vad händer när ett skotskt kultbryggeri i Berlin möter ett grötföretag från München? Det blir så klart en ny öl – närmare bestämt en fruktig och frisk ipa med havre.
Ölet heter Three Beers och tillkom på initiativ av gröttillverkaren 3 Bears. Idén till att brygga ett öl med detta namn bygger på ett missförstånd kring grötföretagets namn, som hämtats från sagan om Guldlock och de tre björnarna. Det engelska ordet ”Bears” uttalas av många tyskar som ”Biers”, alltså som det tyska ordet för öl. För att förverkliga sin ölidé tog 3 Bears kontakt med Brewdog i Berlin och tillsammans beslutade de att skapa en exklusiv ipa, som kombinerar 3 Bears havrekunskaper med Brewdogs bryggarkonst.
De som provat Three Beers säger att det smakar av citron, stenfrukter och en aning bär. Ölet har bryggts med 3 Bears havreflakes och hällts på burk ofiltrerat, vilket ger en sammetslen munskänsla. Alkoholstyrkan ligger på hanterbara 4,9 procent. Burkarna får också beröm för sin design, som på ett lekfullt sätt visar Guldlock och de tre björnarna på väg mot Oktoberfest. Three Beers lanserades den 21 september och finns endast att köpa via 3 Bears och Brewdogs hemsidor så länge lagret räcker.
Münchenbaserade 3 Bears grundades 2016 av det tysk-brittiska paret Caroline och Tim Nichols, som ville introducera brittisk gröt i Tyskland. Företaget använder bara de bästa ingredienserna och garanterar att produkterna är rika på såväl frukt som fullkorn. Sortimentet består av gröt, overnight oats (havregrynsgröt som inte behöver kokas), müsli, havrebarer och nötsmör.
Brewdog grundades 2007 av James Watt och Martin Dickie. I Tyskland har man varit etablerade sedan 2017, då deras första bar öppnade i Berlin. 2020 startade man även ett eget bryggeri i Berlinstadsdelen Alt-Mariendorf, där man brygger hela sitt huvudsortiment för den tyska marknaden. Brewdog har även bryggerier i skotska Ellon, Columbus (USA) och Brisbane (Australien), exporterar sin öl till drygt sextio länder och driver ett hundratal barer världen över.
Källa: About Drinks