De första åtta dagarna av årets Oktoberfest är avklarade. Så här långt har det varit en välbesökt och sansad folkfest med besökare från flera av världens länder.

Enligt arrangörens uppskattningar har 3,6 miljoner människor passerat Oktoberfestentréerna till och med söndagen den 29 september. Detta är något fler än fjolårets 3,4 miljoner halvtidsbesökare. Tyskarna är så klart flest och av de utländska besökarna kommer majoriteten från USA. Men det har även siktats många festsugna turister från Italien, Frankrike, Spanien, Polen, Schweiz, Storbritannien och Australien, skriver Oktoberfests officiella hemsida.

Oktoberfests första vecka har varit välbesökt och lugn (foto: München Tourismus/Werner Böhm).

Förutom att ha anammat seden att klä sig i de för Bayern traditionella festplaggen, som dirndl och lederhosen, har besökarna i huvudsak också hållit sig till den typiskt bayerska maten. Krögarna räknar med att ha ökat sin matförsäljning med cirka tio procent under den första festveckan. Mer intressant för läsare av denna blogg är kanske att ölförsäljningen ökat med sju, åtta procent. Men även de alkoholfria alternativen säljer bra.

Ölförsäljningen har ökat med sju, åtta procent jämfört med fjolårets första festvecka (foto: München Tourismus/A Kupka).

Polisen är också mycket nöjd med hur årets Oktoberfest har börjat. Stämningen beskrivs som avslappnad och samarbetet mellan besökare och säkerhetspersonalen är mycket bra. Antalet anmälda brott har också minskat rejält sedan förra året. Festområdets sjukvårdstjänst rapporterar i sin tur in 3 026 behandlade patienter, vilket är elva procent färre än i fjol. Bårar har använts 991 gånger, vilket är den lägsta siffran sedan 2018, medan nio personer har röntgats – en siffra som även inkluderar några patienter utanför festivalområdet.

Årets Oktoberfest pågår till och med söndag den 6 oktober.