Ett av tyskans viktigaste och mest användbara ord är ”Bitte”. Detta har inte minst Bitburger tagit fasta på med sin klassiska slogan ”Bitte ein Bit”. Nu tar man ytterligare ett steg med en humoristisk reklamkampanj.

Sedan någon vecka tillbaka rullar Bitburgers nya reklamfilmer i såväl tv som på diverse digitala plattformar. Med en stor gnutta humor tar filmerna avstamp i några av de största händelserna i mänsklighetens historia, som exempelvis månlandningen, med tvisten att det är bra att säga ”Bitte”. Kampanjen har tagits fram i samarbete med reklambyrån Serviceplan och är en fortsättning på den kampanj som rullade under sommarens fotbolls-EM, skriver Getränke News.

Bitburgers nya reklamkampanj förenar humor med värdet av att säga Bitte (foto: Bitburger Braugruppe).

I kampanjen lanseras frasen ”Ein Bitte macht alles möglich” (“Ett tack gör allt möjligt”), som kommer genomsyra all Bitburgers kommunikation framöver. Den utgår från att människor behöver och söker efter mer tillförsikt och hjärtlighet i den oroliga tid vi lever i, säger representanter för bryggerijätten. Den banar också väg för mer humor och skapar utrymme för nya möjligheter, heter det vidare.

Bitburger grundades av Johann Wallenborn 1817 som ett litet landsortsbryggeri i området Eifel i västra Tyskland. I dag är koncernen en av Tysklands största med märken som Bitburger, König Pilsener, Königsbacher, Köstritzer, Licher och Nette. Dessutom har man ett försäljningssamarbete med Benediktiner Weissbräu. Koncernen ägs och styrs av den sjunde generationen i familjen Simon, det namn släkten fick efter att Johann Wallenborns dotter och arvtagerskan av bryggeriet gifte sig med Ludwig Bertrand Simon.Det tyska ordet Bitte har många betydelser, till exempel tack, vänligen, var snäll och, snälla, varsågod, ingen orsak, väl bekomme, ursäkta och hur sa.