Det tyska tågbolaget Deutsche Bahn slutar servera fatöl på sina långdistanståg under 2025 på grund av minskad efterfrågan. Istället kommer bolaget öka utbudet av flasköl i enlighet med resenärernas ändrade önskemål.
Fatöl har varit en del av Deutsche Bahns (DB) ombordservice i många år, men nu börjar dess popularitet dala. I dag står fatöl för endast femton procent av all ölförsäljning på tågen, vilket kan jämföras med femtio procent 2010. Bitburger, som tidigare sålts på fat, kommer från och med nästa år därför endast finnas tillgängligt på 33- och 50-centilitersflaskor. Det utökade ölsortimentet kommer även innehålla kända märken som Erdinger Weissbier, Radeberger Pilsner, Starnberger Hell och den alkoholfria Jever Fun. Dessutom inför Deutsche Bahn varierande säsongsöl, där Birra Moretti blir först ut under våren 2025, rapporterar Inside Beer.
Deutsche Bahn säljer cirka 25 000 hektoliter öl per år på sina tåg, vilket gör drycken till en av de viktigaste beståndsdelarna i tågbolagets bistroutbud. Representanter för tågoperatören säger att de är övertygade om att även det nya ölutbudet kommer att falla resenärerna på läppen. Vid sidan av förändringarna i ölutbudet, kommer Deutsche Bahn även införa helt kontantfria betalningar på upp till sex ICE-sträckor från och med februari 2025. Det handlar i första hand om ett pilotprojekt som pågår till och med maj och som ska förenkla transaktionerna och minska kötiderna i bistrovagnen – en förändring som många tycker införs alldeles för sent.