2024 var ett bra år för Störtebeker Braumanufaktur. Bryggeriets försäljning ökade med nästan tre procent jämfört med året innan. Detta mycket tack vare en speciell del av sortimentet.

Stralsundbryggeriet Störtebeker Braumanufaktur ökade sin försäljning med 2,8 procent under 2024. Detta lyckades man uppnå trots att man, olikt många konkurrenter, inte gjort några prisjusteringar under året. Framför allt var det bryggeriets alkoholfria sortiment som bidrog till den starka tillväxten. Ett av fem sålda Störtebekeröl var alkoholfritt i fjol, en siffra som är högre än snittet i branschen. De alkoholfria ölen är särskilt populära i storstadsområdena, men efterfrågan ökar även i de mer lantliga regionerna, skriver Störtebeker i ett pressmeddelande.

Störtebekercheferna Henning Meyer, Jürgen Neuhaus och Jürgen Nordmann med bryggeriets alkoholfria provlåda (foto: Störtebeker Braumanufaktur).

Lagom till ”vita januari” passar Störtebeker därför på att lansera ytterligare två alkoholfria öl: Hanse-Porter Alkoholfrei och Pilsener-Bier 0,0%. Tillsammans med de tre befintliga sorterna Atlantik-Ale Alkoholfrei, Bernstein-Weizen Alkoholfrei och Frei-Bier, erbjuder nu Störtebeker ett alkoholfritt öl för alla smaker. För den som vill utforska de olika varianterna finns till och med en provlåda med fyra av de alkoholfria ölen. Störtebekers långsiktiga mål är att etablera de alkoholfria varianterna som fullgoda alternativ till de ”vanliga” ölen.

Störtebeker har sina rötter i Stralsundische Vereinsbrauerei, som omnämns första gången 1862. Efter andra världskriget hamnade Stralsund i Östtyskland, vilket fick förödande konsekvenser för ölets kvalitet. Efter murens fall inleddes ett omstruktureringsarbete, som bland annat resulterade i 2011 års namnbyte till dagens Störtebeker Braumanufaktur. I dag omfattar bryggeriets produktion tjugotalet ölsorter. Namnet Störtebeker kommer för övrigt från piraten Klaus Störtebeker, en sjörövare som fram till sin död 1401 ledde sitt gäng Vitaliebröderna när de terroriserade Hansan i Östersjön.