Westerwald-Brauerei redovisar bra siffror för 2024. I slutet av november hade bryggeriets försäljning ökat med 5,5 procent och omsättningen med mer än tio procent. Detta i ett läge när den tyska marknaden som helhet tappade 2,1 procent av försäljningen jämfört med samma period 2023.
Förklaringen till det goda resultatet tillskriver bryggeriledningen den strikta synen på kvalitet. Westerwald-Brauerei, även känt som Hachenburger, använder endas aromhumle från odlingsområdena Spalt och Hallertau, medan en tredjedel av malten kommer från lantbrukare i Westerwaldregionen. Ölen får sedan mogna i sex veckor innan de buteljeras. Detta sammantaget gör att bryggeriets trogna kunder med glädje betalar 1,96 euro i snitt för en liter Hachenburgeröl, mer än de gör för något av de stora nationella ölmärkena, skriver Getränke News.
Särskilt bra under 2024 gick försäljningen av flaggskeppsölen Hachenburger Pils och Hachenburger Hell, som ökade med 17,5 procent från året innan. De alkoholfria ölen gick tillsammans med cola-apelsinläskblandningen Kalter Kaffee ännu bättre och ökade med drygt tjugo procent. Bryggeriets läskedrycker smaksatta med örter och vilda bär övertygade dock inte lika mycket. De kommer därför plockas bort från sortimentet och ersättas av drycker med mer etablerade smakkombinationer.
Westerwald-Brauerei grundades 1861 på Grünschen Hof i Hachenburg, Rheinland-Pfalz, av den då 25-årige Heinrich Schneider. Trots konkurrens från 150 andra bryggerier i regionen, lyckades Schneider få bryggeriet att blomstra genom att producera unika kvalitetsöl. Än i dag är den långa, kalla mognadsprocessen utmärkande för ett äkta Hachenburgeröl, liksom användandet av råvaror av högsta kvalitet. En annan nyckel till framgång är det rena, mjuka vattnet som kommer från en källa i närliggande Rothbachdalen.