2024 var inte bara året då Veltins firade 200-årsjubileum, det blev också ett rekordbra år när det gäller bryggeriets försäljning. Med 3,36 miljoner sålda hektoliter överträffar bryggeriet det tidigare toppåret 2022 med 10 000 hektoliter. Det är framför allt tre drycker som drar upp resultatet.

Veltins försäljning ökade med 3,1 procent 2024. Intäkterna uppgick till 459 miljoner euro, vilket i sin tur är en ökning med 4,1 procent från 2023. Det som bidrog mest till det rekordbra resultatet var flaggskeppsmärket Veltins Pilsener, det ljusa ölet Pülleken och den alkoholfria läskedrycken Fassbrause. Veltins pilsner ökade med 3,4 procent till 2,5 miljoner hektoliter, Pülleken ökade med hela 20,5 procent till 329 000 hektoliter, medan Fassbrause ökade med 21,5 procent till 110 000 hektoliter. 456 000 hektoliter av alla märken såldes från fat (-0,1 procent), skriver Veltins i ett pressmeddelande.

Veltins försäljning gick rekordbra under 2024 (foto: C. & A. Veltins).

Sämre gick det för specialölsmärket Grevensteiner och ölblandningen V+. Den förstnämnda tappade 22,3 procent av försäljningen, som uppgick till 129 000 hektoliter, vilket till viss del beror på att sorten Naturradler togs ur produktion. Försäljningen av V+ minskade i sin tur med 6,5 procent och landade på 285 000 hektoliter. I maj lanserade Veltins också sin nya Helles Lager, som togs emot väl. Totalt såldes det 30 000 hektoliter av det milda ölet, som säljs i gröna flaskor på 27,5 centiliter. Marknadsföringen av ölet kommer också att intensifieras under 2025, enligt bryggeriet.

Veltins är i dag en av Tysklands största bryggerikoncerner. Verksamheten startade dock i liten skala 1824, när Franz Kramer öppnade sitt Gasthausbrauerei i Grevenstein i Nordrhein-Westfalen. 1852 togs bryggeriet över av Clemens Veltins, som 1893 överlät verksamheten till tvillingarna Carl och Anton. Det är också efter dem som det officiella namnet C. & A. Veltins kommer. 1994 blev Susanne Veltins den femte generationen i familjen att leda bryggeriet.