Tyskar gillar att blanda drycker – det är sedan gammalt. Nu tar kultbryggeriet Astra det hela till en ny nivå när man lanserar en blandning med två av tyskarnas absoluta favoritdrycker.

Tyskland är känt för sina öl- och läskblandningar, som radler, russ och diesel, liksom den uppfriskande cola- och apelsinläskblandningen spezi. Nu tar Hamburgbryggeriet Astra steget att förena de två klassikerna till en i Astra Spezial. Denna blandning av öl och spezi har resulterat i en dryck med 2,5 procent alkohol. Drycken marknadsförs som ett alternativ för alla tillfällen och är inte minst är framtagen för att locka konsumenter i de yngre målgrupperna; undersökningar visar att åttio procent av 18-34-åringarna kan tänka sig att köpa den nya blanddrycken, skriver About Drinks.

Astra Spezial har fått en färgglad retrodesign (foto: Carlsberg Deutschland).

I linje med sin tradition att göra saker annorlunda och med en humoristisk inställning, har Astra valt att ge Astra Spezial ett färgglatt retroutseende, där flaskor och burkar lär stå ut på butikshyllorna med sina ränder i orange och blått. Lanseringen sker genom en intensiv kampanj via affischer och digitala medier samt rejält iögonenfallande exponering i butikerna. Bryggeriet kommer också dela ut gratis smakprover i olika utomhusmiljöer och i anslutning till tyska universitet, där man räknar med att nå cirka 80 000 potentiella kunder.

Den nya ölblandningen säljs på både flaska och burk (foto: Carlsberg Deutschland).

Grunden till Astra lades 1647 då holländaren Peter I. de Voss börjar brygga öl under namnet Bavaria i Hamburgförorten Altona. 1897 bildas aktiebolaget Bavaria, som från 1909 börjar använda namnet Astra. 1922 går bryggeriet samman med Actien-Brauerei från St. Pauli, dit man senare flyttar bryggeriet. 1999 tas Astra över av Holsten Gruppe, som stänger anläggningen i St. Pauli 2003. Sedan 2004 ägs Holsten, och därmed Astra, av Carlsberg Deutschland.