Den tyska ölförsäljningen sjönk med 1,4 procent under 2024. Detta bekräftar också den långsiktiga trenden med sjunkande försäljningssiffror.

Tyska bryggerier och dryckesåterförsäljare sålde cirka 8,3 miljarder liter öl under 2024, vilket motsvarar en minskning med 1,2 miljoner hektoliter jämfört med 2023. Att Tyskland stod värd för sommarens fotbolls-EM bidrog visserligen till att ölförsäljningen steg under vår- och sommarmånaderna, men den föll igen under höst och vinter. Resultatet innebär också att tyska bryggerier tappat 13,7 procent, eller 1,3 miljarder liter, av försäljningen sedan 2014. Detta enligt siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis, som dock inte inkluderar alkoholfri öl, andra maltdrycker eller öl importerad från länder utanför EU.

Tyska bryggerier tappade 1,4 procent av ölförsäljningen under 2024 (foto: Pixabay).

Av den öl som såldes i Tyskland 2024 gick 82,3 procent till inhemsk konsumtion. Exporten uppgick i sin tur till 6,8 miljarder liter, en minskning med två procent från 2023. Av den exporterade ölen såldes 1,5 miljarder liter (17,6 procent) som skattefritt. Av detta gick 808,4 miljoner hektoliter (+3,1 procent) till andra EU-länder, medan 644 miljoner hektoliter (-0,3 procent) såldes till länder utanför unionen. Bryggerierna skänkte i sin tur 10,6 miljoner liter öl till sina anställda som så kallad Haustrunk (-6,8 procent). Försäljningen av ölblandningar uppgick till 384,8 miljoner liter, vilket är 4,6 procent mindre än 2023. Totalt stod alkoholhaltiga ölblandningar för 4,7 procent av den totala ölförsäljningen.

Alkoholfri öl ingår alltså inte i den officiella statistiken. Här har dock bryggerierna visat mer positiva siffror de senaste åren. 2023 uppgick försäljningen av alkoholfri öl till 6,7 miljoner hektoliter, vilket är mer än en fördubbling sedan 2003. Enligt datamätningsföretaget Nielsen hade alkoholfri öl en marknadsandel på 8,9 procent under hösten 2024, vilket gör det till den tredje mest populära ölstilen i Tyskland efter pilsner (48,1 procent) och helles (10,6 procent).