Flensburger Brauerei kan se tillbaka på ett framgångsrikt 2024. Den inhemska försäljningen landar på stabila 540 000 hektoliter medan exporten ökar ytterligare.

Under 2024 uppgick Flensburger Brauereis intäkter till nittio miljoner euro, vilket är 1,8 procent mer än 2023. Framför allt verkar Flensburger Strand-Lager, som lanserades i mars, ha fallit öldrickarna på läppen. Med 30 000 sålda hektoliter på några månader, blev ölet det fjärde bäst säljande ölet i bryggeriets sortiment. Under 2025 planerar Flensburger att steppa upp distribution och marknadsföring ytterligare över hela Tyskland. Även de alkoholfria ölen sålde bra under fjolåret, där Flensburger Frei ökade med elva procent, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.

Flensburgers tekniske chef Michael Seip och marknadsförings- och försäljningschef Jörn Schumann är nöjda med fjolåret (foto: Flensburger Brauerei).

Om Flensburgers inhemska försäljning under 2024 var stabil, så visade exporten en tydligt uppåtgående trend. Flensburger kunde inte minst dra fördel av den ökade efterfrågan på genuin tysk öl, särskilt i Italien. Visserligen minskade exporten till Kina, men det kunde motverkas av ökade försäljningsinsatser i Nord- och Latinamerika. Vid sidan av USA och Mexiko tillhör nu även Costa Rica, Colombia, Argentina och Ecuador bryggeriets växande exportmarknader.

Flensburger Brauerei grundades 1888 och är i dag det största privatägda bryggeriet i Schleswig-Holstein. Bryggeriet ägs i dag till största del av familjen Dethleffsen-Petersen, som köpte in sig i företaget under 1920-talet. Sortimentet består i dagsläget av fjorton olika produkter. Bryggeriet sysselsätter cirka 235 personer.