Från och med april är Bitburger Braugruppe åter officiell ölpartner åt det tyska fotbollsförbundet DFB. Samarbetet kommer inte minst gynna den tyska damfotbollen.
Bitburger Braugruppe sponsrade det tyska fotbollsförbundet DFB mellan 1992 och 2018, då bryggerijätten avslutade samarbetet som en del av ett strategiskt nytänkande. Sedan dess har DFB stått utan officiell ölsponsor. Det nyupptagna samarbetet innebär att Bitburger nu kommer sponsra och ge lika stort stöd till såväl de tyska herr- som damlandslagen. Bland annat kommer man ha stort fokus på det tyska damlandslaget inför sommarens EM, skriver Bitburger i ett pressmeddelande.

Bitburger kommer på olika sätt stödja de tyska landslagens matcher genom kampanjer, tävlingar och andra försäljningsfrämjande aktiviteter. Förutom de tyska seniorlandslagen på såväl herr- som damsidan, omfattar samarbetet även herrarnas U21- och damernas U23-landslag. Vanligtvis gäller ett sponsringsavtal med DFB i fem år.
Bitburger grundades av Johann Wallenborn 1817 som ett litet landsortsbryggeri i området Eifel i västra Tyskland. I dag är man en av Tysklands största bryggerikoncerner med märken som Bitburger, König Pilsener, Königsbacher, Köstritzer, Licher och Nette. Dessutom har man ett försäljningssamarbete med Benediktiner Weissbräu. Bryggerikoncernen ägs och styrs i dag av den sjunde generationen i familjen Simon, det namn släkten fick efter att Johann Wallenborns dotter och arvtagerskan av bryggeriet gifte sig med Ludwig Bertrand Simon.