Ekobryggeriet Lammsbräus intäkter uppgick till 31,7 miljoner euro 2024 vilket är exakt samma summa som året innan. Det är framför allt de alkoholfria dryckerna som gör att resultatet håller sig kvar på den nivån.

Neumarkter Lammsbräus försäljning av alkoholfria drycker ökade med 2,1 procent under 2024 och landade på 157 134 hektoliter. Alkoholhaltiga drycker inräknade minskade dock det helekologiska bryggeriets försäljning med 3,8 procent jämfört med 2023 och uppgick till totalt 230 384 hektoliter. Det speglar en allmänt negativ trend för ekologiskt öl i hela Tyskland under fjolåret; 2024 minskade försäljningen av alkoholhaltiga ekologiska öl med tolv procent, skriver Getränke News.

Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger menar att fjolårets resultat speglar en allmänt tung trend för ekologisk öl (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Enligt Lammsbräus ägare och vd Johannes Ehrnsperger har den ekologiska marknaden fortfarande inte återhämtat sig från coronapandemins förlustår, särskilt inte för så kallade premiummärken. Kunderna återvänder visserligen till ekohyllorna och letar då främst efter produkter från mindre, privata producenter. Om dessa inte finns tillgängliga, vilket ofta är fallet med ekologisk öl, köper man istället konventionella produkter. Under dessa förutsättningar är Ehrnsperger nöjd med bryggeriets långsiktiga strategi att satsa på ekologiska alkoholfria drycker, ett segment som växer stadigt.