Karlsberg Brauerei i Homburg ökar sin försäljning något under 2024. Bruttointäkterna uppgick till 154,4 miljoner euro – en ökning med 0,7 procent från året innan. Det var framför allt fyra faktorer som bidrog till resultatet.

Ett starkt andra halvår, framgångsrika prisjusteringar, ökad försäljning för flaggskeppsmärket Karlsberg och ölblandningen Mixery samt en stark export bidrog till att Karlsberg Brauerei gick med plus i fjol. Karlsberg Urpils ökade med 3,3 procent från 2023 och stärkte sina marknadsandelar på den regionala marknaden. Det gick också bra för de alkoholfria Karlsbergvarianterna, som nu står för elva procent av bryggeriets totalt försäljning. Exporten ökade i sin tur med 9,3 procent och uppgick till 24,5 miljoner euro (+2,1 miljoner euro), skriver Karlsberg i ett pressmeddelande.

Karlsberg ökade sin försäljning något under 2024 (foto: Karlsberg Brauerei).

Karlsberg Brauerei grundades 1878 i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Bland bryggeriets lokala märken finns Becker’s Pils, Zischke och Trierer Löwenbräu. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. På senare år har vi svenskar kunnat hitta deras Vollmundiges Helles, Kellerbier samt Helles Bock på Systembolaget.