Mellan 2004 och 2024 ökade produktionen av alkoholfri öl i Tyskland från 3,29 miljoner hektoliter till 7,0 miljoner hektoliter. Det tyska bryggeriförbundet tror att tillväxten kommer fortsätta och att var tionde såld öl i landet snart är alkoholfri.

I den tyska livsmedelshandeln står alkoholfri öl i dag för nio procent av den totala ölförsäljningen. Om alkoholfri öl betraktas som en egen stil är det den tredje mest sålda efter pilsner (som står för 48 procent av försäljningen) och helles (11 procent). Inte minst har alkoholfri öl blivit populär bland idrottare, då studier visar att alkoholfri öl bidrar till bättre återhämtning som isotonisk törstsläckare, skriver det tyska bryggeriförbundet (DBB) i ett pressmeddelande.

Tyska öldrickare väljer allt oftare ett alkoholfritt öl (foto: Deutscher Brauer-Bund e.V.).

En annan faktor som förbundet menar bidrar till de alkoholfria ölens framgång, är att de nu håller en tillräckligt hög klass för att tillfredsställa konsumenternas behov. Detta har inte minst den tekniska utvecklingen bidragit till; med modern bryggeriteknik går det i dag att ta bort alkohol ur öl utan att behöva kompromissa med kvalitet eller smak, samtidigt som ölen fortfarande är brygd i enlighet med den tyska renhetslagen (Reinheitsgebot). I Tyskland finns det ungefär 800 alkoholfria ölmärken, omfattande allt från klassisk pilsner till veteöl, helles, ipa och stout.