De tyska butikskedjorna sänker priserna på storbryggeriernas öl rejält inför Tysklands fars dag den 21 maj. I de östra förbundsländerna för priserna närmast tankarna till den gamla D-markens dagar.
Kedjan Netto Marken-Discount använder den gamle fotbollstränaren Giovanni Trapattoni för att marknadsföra sin kampanj på Hasseröder, som säljs med 46 procents rabatt från och med onsdagen. Detta kan ses som ett svar på konkurrenten Netto Nords erbjudande om tre backar av samma ölmärke för 21 euro, vilket motsvarar halva priset mot normalt. På Diska/Edeka säljs en back Wernesgrüner med 33 procents rabatt, plus att man vid köp får två extra halvlitersburkar som en kostnadsfri gåva, rapporterar Getränke News.
Bitburger Gruppes östtyska märken säljs därmed en bra bit under den forna prissättningen om nio euro per back. Kedjan Kaufland håller dock igen lite; priset för en back av samtliga stora märken ligger över 10-eurogränsen. Rewe säljer halvlitersburkar av lågprisölet 5,0 Original , som tillverkas av Oettingerägda Brauerei Braunschweig, för 39 eurocent styck. Återförsäljarna passar därmed på att dra nytta av tyskarnas uppdämda inköpsbehov i takt med att coronarestriktionerna lättar. Förlorarna är de regionala bryggerierna, som redan är hårt pressade av coronakrisen och som lär få svårt att hänga med i prispressen.