Tyskarnas
favoritöl såväl hemma som på krogen är Krombacher. Både pilsnern och deras alkoholfria
öl tar hem förstaplatsen i en ny varumärkesstudie.
Var tionde pilsner som säljs i Tyskland kommer
från Krombacher. Det visar studien Best
for planning (B4P), som omfattar mer än 30 000 individuella intervjuer med
tyska konsumenter. Dessa har tillfrågats om sina konsumtionsvanor av ett stort
urval produkter i flera kategorier. I kategorin ”Öl” tar Krombacher inte bara hem
förstaplatsen för sin pilsner, utan även den alkoholfria serien 0,0%.
Var tionde pilsner som säljs i Tyskland kommer från Krombacher (foto: Krombacher Brauerei).
Ett
av Krombachers framgångsrecept är bryggeriets stora utbud av alternativ. Under
det huvudsakliga varumärket har flera starka produktserier tagits fram, som Krombacher
0,0% och Krombacher Brautradition.
– Oavsett om det handlar om grillkvällar, after
work, mysiga möten med vänner, i ölträdgården eller till och med efter
träning, så finns det alltid ett Krombacheröl som passar, säger Andreas
Scholten, produktchef på Krombacher.
Bakom
marknadsstudien Best for planning (B4P) står fem mediaföretag, som med sin
gemensamma expertis försöker förstå tyskarnas konsumtionsbehov och -mönster. Studien
tas fram av representanter för mediahusen tillsammans med media- och reklambyråer.
B4P omfattar mer än 30 000 individuella intervjuer, 2 400 varumärken,
120 marknadssegment och alla mediaslag. Tillsammans ger detta en representativ
bild av det tyska samhället, dess invånare och marknad. Studien publiceras av Gesellschaft für Integrierte Kommunikationsforschung
(GIK).